Brev:
Mad, søvn m.m.
24. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Mad, søvn m.m.
Hej Helen,
Jeg har lige et par ekstra spørgsmål vedr. babymad og søvnrytme, som jeg håber du kan hjælpe med.
Vi er lige startet på skemad til vores to børn på 5 mdr. I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om:
1. I butikkerne kan jeg ikke finde rismel men kun fuldkornsrismel - er det det samme?
2. Vi har indtil nu brugt Nutramigen (som supplement til amning), men vil nu gå over til almindelig mme. Er det ligegyldigt hvilket mærke vi vælger eller er der forskel på dem?
3. Hvis vi har færdigblandet mme i brikker med på tur, kan de så drikke det ved stuetemperatur eller skal det fortsat varmes?
4. Sutteflaskerne skal vel fortsat steriliseres eller hvad?
4. Det har indtil videre ikke været muligt at få etableret en fast sove- og spiserytme, da det er vanskeligt at finde en rytme som passer dem begge. De kommer i seng ca. kl. 18.30 - 19 om aftenen hvor de slet ikke kan holde sig vågne mere. Så sover de til ved 5-6 tiden om morgenen. De får mad 1-2 gange om natten og vågner derudover en del gange hvor de skal have sutten, har gylpet e.l. så vi er ved at længes meget efter en nats søvn med lidt længere stræk uden afbrydelser.
Når de er stået op og har fået flaske om morgenen bliver de trætte efter 1½ time og kommer ud i barnevognen, men så holder synkroniciteten også op, for nogle gange vil den ene eller begge kun sove ½ time mens de andre gange sover 2 timer uafhængigt af hvor meget jeg trasker rundt med vognen. Derefter er de igen oppe 1-2 timer og kommer så ud igen. Senere på eftermiddagen sover de så igen 1 eller 2 gange. Sammenlagt sover de et sted mellem 2 og 5 timer i løbet af dagen. De får mad med ca 3 timers mellemrum, men det varierer også lidt.
Kan det betale sig at være mere rigid med tidsplanen nu, eller spiller det ikke så stor en rolle endnu? Har du nogen gode råd til hvordan vi får kørt en mere fast rytme ind, når der er 2 børn at tage hensyn til?
5. Vores pige synes at være lidt mere sart end vores dreng mht. at være sammen med fremmede - især mindre børn eller bedsteforældre som gerne vil røre ved hende og tale højt til hende hele tiden. Hun er meget smilende og charmerende overfor folk med det samme, men bagefter bliver hun tit meget pylret eller virker pludselig panikslagen og falder kun til ro ved at blive båret rundt eller komme op i en slynge på mors eller fars mave.
Vi vil gerne sørge for at hun ikke bliver udsat for for mange indtryk, så hun bliver utryg, men vi er i tvivl om hvordan vi får vænnet hende til at være ude og opleve nye ting, som hun jo kommer til på et tidspunkt når hun skal i vuggestue. Er der noget vi kan gøre og hvornår kan vi evt. forvente at det bliver bedre?
På forhånd tusind tak.