Svar: Ingen appetit og frustreret
24. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Kære L
Der er i det du skriver ikke noget, der tyder på at din dreng fejler noget, snarere at han skal igennem en 'anstrengende udviklingsfase'. Jeg skønner dette ud fra, at der tydeligt er en sammenhæng mellem hans humør og overskud til at udforske verden og bruge sig selv både mentalt og fysisk og hans indtag af mad. De dage, hvor han næsten ikke spiser, bærer tydeligt præg af mindre overskud, mindre energi, dårlig humør osv. Hvorimod de dage, hvor han spiser bedre, - ja der er humøret og overskuddet også langt bedre.
Det er naturligt at børn i jeres drengs alder er meget selektive omkring madvaner, det er naturligt at de lukker munden, skubber skeen væk, drejer hovedet og tydeligt markerer 'jeg vil ikke spise' Det er et let i deres selvstændighed, at vise egen vilje og netop i forbindelse med måltider har de mulighed for dette.
Han protesterer også nogle gange mod at få tøj på, få en ren ble på, blive sat i autostolen osv. Men her kan I holde ham, og 'tvinge' ham fordi I er større og stærkere end han. Selvom han forsøger at få sin vilje og få det som han gerne vil, så kan han ikke gøre det - men lige netop omkring maden, her styrer han selv og I kommer til kort. Han lukker munden og I kan ikke tvinge ham til at spise, hvilket I naturligvis heller ikke skal.
Han fornemmer også meget tydeligt at det at skubbe maden væk og dreje hovedet gør noget ved jer, han er så gammel nu at han meget hurtigt forstår at han er centrum for middagsbordet, at I snakker hen over bordet om hvad I skal gøre, at I har det svært med at han ikke spiser. Man skal derfor passe på ikke at give det for meget opmærksomhed, men prøve at stille lidt mad foran ham og så give ham madro. Nogle gange måske lade ham sidde alene ved bordet og spise, imens I så tømmer opvaskemaskinen, læser avisen eller noget andet samtidig med - så fokus ikke er på ham direkte.
Derudover er det vigtigt at han tilbydes små hyppige måltider, en lille smule har også ret og er altså bedre end ingenting. Derudover tænker jeg, at I skal nøde ham lidt i øjeblikket og lade ham få noget af det, som I ved han godt kan lide og som han gerne vil have. Han har tabt sig meget og har brug for at få ekstra energi og få sine depoter fyldt godt op igen, han har brug for det overskud, som maden giver ham og derfor skal I lige nu ikke gå så meget op i hvorvidt han spiser det ene eller det andet - bare han spiser sundt og nærende.
I skal naturligvis fortsat give ham grøden om morgenen, som han er glad for. Den synes jeg også I skal give ham om aftenen som en del af putteritualet, så I er sikre på at han får noget mættende i maven at sove på. Flasken kan I også beholde en måneds tid mere, hvis det er godt for jer alle - men ellers så skal den til at fjernes og kan fint erstattes af en godnatgrød og en kop mælk.
Til frokost skal han have brød og grøntsager, kød og fisk. Hvad kan I få ham til at spise her? Hvis han ikke er til rugbrød i øjeblikket, så prøv med fiberholdige boller. Hvis han en dag slet ikke spiser det, så giv ham øllebrød, fordi I ved han kan lide det. Giv ham frikadeller - også gerne fiskefrikadeller, pølser og lignende som han kan sidde og gnave af, så han får noget protein den vej. Giv ham forskellige grøntsager og hvis han hellere vil have grøntsagsmos i en periode, så giv ham det. Har I fået lasagne eller lignende om aftenen, så gem et stykke til frokost dagen efter og han kan også få det - hvis det er noget han kan lide.
Giv ham frugt, bær og boller til mellemmåltid. Lav evt. en milkshake eller en smoothie, får på den måde at få vitaminer og mælk i ham. Du kan blende f.eks. banan og mælk og således få en bananmilkshake - det kan være sjovere at drikke den end at spise bananen for sig og drikke mælken af kop ... Du kan også blende forskellige frugter og bær med lidt juice/frisk presset appelsin og lidt A38 og på den måde få lidt ekstra energi i ham.
Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at han får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden.
Det lyder hos jer som om at hvis I kunne få jeres dreng til at indtage mere mad og drikke, så ville hans overskud til at møde verden blive langt større og også møde andre mennesker og ikke gå helt i baglås som nu.
Tanken om hvorvidt jeres dreng har autisme - det lyder ikke sådan ude fra det I fortæller, tegnene på autisme er anderledes end det I oplever ...
Et barn med autisme vil sjældent søge trøst og omsorg, hvilket jeres dreng jo gør. De vil have begrænset, kortvarig, afvigende blikkontakt, de har svært ved at indgå i samspil med andre (både voksne og børn), de reagerer atypisk på kontakt og har ofte stereotype bevægelser, sidder f.eks. og rokker frem og tilbage igen og igen, de har ofte også forstyrret sprogudvikling.
Der findes naturligvis forskellige grader af autisme og man behøver ikke have alle ovenstående symptomer for at få diagnosen - men det I fortæller omkring jeres dreng lyder i mine ører ikke autistisk - men igen, jeg er ikke læge og kan ikke vurdere ham herfra hvor jeg sidder. At give børn diagnosen autisme er en specialist opgave, som gøres på børnepsykiatrisk afdeling.
At han i en alder af 14 måneder endnu ikke går er normalt. Han rejser sig og vil gerne gå med støtte - de normale grænser er vide og han bør gå inden han er 18 måneder ...
At han i en alder af 14 måneder siger "Hej" og "Tak" er normalt, de fleste børn vil i 14 måneders alderen også begynde at kunne følge en sproglig opfordring som klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger 'de' i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn ofte at benævne mor og far. Far udtales ofte 'bar' og mor som 'maaa' eller 'mo'. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneder begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord .. så som du kan se her, så er jeres dreng umiddelbart helt alderssvarende sprogligt.
Hvis I stadig er bekymret, så bliver I naturligvis nød til at kontakte lægen igen og må så her bede om at få en henvisning videre, så jeres dreng kan blive undersøgt.
Men set ude fra, så lyder det som om at det er hans indtag af mad I skal fokusere på og at det vil ændre en del, hvis han atter begynder at spise - om det så mest er øllebrød og grød, det betyder ikke så meget lidt nu, nu skal han bare have noget næring :o)
Håber I hermed har fået lidt ro på, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske