Brev:
Ingen appetit og frustreret
24. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Ingen appetit og frustreret
Hej Helen,
Der er gået godt og vel 2 mdr siden sidst. Vores søn som nu er 14 mdr - har været igennem en slem sygdomsperiode med først maveinfektion, siden halsbetændelse og sidst skoldkopper! Han har dog været (umiddelbart) rask de sidste 3 uger. dvs. han har nu gode dage hvor han er glad og tilfreds - samt spiser ok.
Vores bekymring - og grunden til at jeg atter skriver, er at selvom han har været hos lægen efter diveres sygdomme og blevet "erklæret" rask (ingen diarre, ingen halsbetændelse og skoldkopper) har han stadig dage hvor han er ked af det, og pjevset - kombineret med at han stadig stort set ik har nogen appetit! Det eneste måltid han spiser fint, er hans morgengrød. Resten af dagen kan vi kun få småting i ham - brød med smør, halv frikadelle, rosiner, frugt og fuldkornskiks.
Jeg gør mig store anstrengelse for at lave indbydende og varierende mad (på tallerken inddelt i rum) Men han smider det på gulvet eller spytter det ud.
Sidst på eftermiddagen kan han blive i det dårligst humør og pjevset - lige indtil vi giver efter og lave eksempelvis øllebrød - hvorefter han er i mærkbart bedre humør. Han er simpelhen så lavt på energi, at det påvirker hans humør. Det skal nævnes at han er en MEGET stædig fyr og vil tilsyneladende ik spise før det "rigtige" mad ligger på tallerkenen.
Det lykkes nogle gange at få lidt i ham mens vi køre tur eller under leg - ikke ved bordet. Om aftenen får han det samme som os andre - men vil som regl intet have. Vi har ik taget hans 200mm MME inden natten fra ham endnu - af samme grund. Det er nogle gange det eneste han har i maven når han skal sove!
Vi er dybt fustreret over det. Lægen har sidst vi var dernede - sagt han hun er ikke bekymret, da han ser vel-ernæret ud (trods han har tabt 2,5 kg - vejer nu 9,5 kg).
Sigurd kravler ikke, men "rumper" rundt og virker tilfreds med det. Han er begyndt at hive sig op ved ting og vil rigtig gerne "gå" rundt mens vi holder begge arme og går bag ved. Han støtter dog stadig ikke stabilt på benene overhoved. Han reagere fint på sit navn og på når vi spørger hvor hans bror er. "snakker" meget - men har kun ord som "Hej" og "tak"
Som forældre bekymres man selvfølgelig når sit barn mistrives - hvilket nogle gange er den tanke vi har. Uden appetit og nogle dage med gråd, hvor han vil ikke gå, ikke stå - vil sidde på skødet og så alligevel ikke!!
De dage virker han sur, ked af det og fustreret på samme tid. Specielt når vi er i sammenhænge med mange mennesker - her går han tit (dog ik altid) i baglås - og vi har selvfølgelig en trang til at vide hvorfor - og i bedste fald, kunne hjælpe ham videre - men hvordan??
De dage hvor tingene virkelig ik fungerer for ham - ser vi på hinanden og bliver ængstelige for om han har tegn på autisme (hvilke er en slem tanke at gå rundt med)!? Eller om han bare er igennem en anstrengende udviklingsfase??
Hvad skal vi kigge efter mht. hans trivsel - dvs. hvornår skal man bekymre sig i forhold til et barn som mistrives?
Med venlig hilsen
L.