Svar: Dagsrytme - 19 uger
24. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Ida
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have behov for at sove 2 lure dagligt og derudover en powernap sidst på eftermiddagen, men der er jo aldrig regler uden undtagelse og måske jeres datter trives bedre med at sove 2 lure og en meget lang nattesøvn ...
Generelt gælder dog at børn ofte i denne alder begynder at powernappe lidt mere i løbet af dagen, de følger rigtig meget med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere tydeligt hvorvidt de er hjemme eller ude, de mærker og reagerer på om de er hos mor eller i favn hos en fremmed osv. Det føles nogle gange som om at børn i denne alder skal have det hele med og har rigtig svært ved at give slip på oplevelserne og at de derfor sover mindre.
Deres sidste lur ligge ofte sent og det betyder naturligt at den 'æder af nattesøvnen'. Derfor vil mange børn i denne alder gå meget sent i seng, de tager f.eks. en powernap omkring kl. 18 og sover derfor ikke til natten før kl. er 21-22 om aftenen. Mange forældre skriver til mig fordi de er bekymrede over deres børns sene sengetid, men det er altså normalt i denne alder.
At I kan lægge jeres datter til at sove, der hvor andre måske powernapper er naturligvis helt okay, hvis det er sådan rytmen passer bedst til hende og til jer - I kan ikke forvente at hun sover så meget, men lige nu gør hun det og det er fint - nyd jeres frie aftener mens I har dem :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt kogt frugtmos som topping - det kan være f.eks. æble eller pæremos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget og hvor sent hun er stået op fra den.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften 18.30: Vil her få lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet af hvor sen en eftermiddagslur hun har fået og springer hun 3 lur over, så vil hun naturligt gå tidligt i seng i stedet og vil således få mælk omkring 18.30-19 og blive puttet der som nu.
Sen aften 23: Ammes mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig. De fleste børn under 6 måneder har fortsat behov for mælk midt nat. Nogle børn ammes dog også omkring kl 20, igen kl 01 og så kl. 06. Det er også helt fint.
Det kan være svært at finde det rette puttetidspunkt, og du skriver at di datter ofte er ked af det, når hun skal sove. Det kan både handle om at hun bliver puttet for tidligt, men kan også handle om at hun bliver puttet for sent ... Derfor må I prøve jer lidt frem, for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for hende.
Jeg håber at mine tanker og planen her hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske