Svar: Vågner efter 45 minutter dagen igennem
24. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I er kommet ind i en rytme, hvor din dreng powernapper lidt for meget og jeg tænker umiddelbart at du skal prøve at holde ham lidt mere aktiv når han er vågen og derefter fortsat give ham mælk og hjælpe ham til ro, når han skal sove.
Du skal arbejde på at han sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen.
En rytme kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3 lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske, spiser i søvne
Nat: Flaske, spiser i søvne
Du skal naturligvis sikre dig at han får mælk nok, han er en stor dreng har måske brug for at få lidt mere i flasken hver gang end han får lige nu ...
Når han vågner efter ca 45 minutter, så er det fordi det er her at han skifter søvnfase. Han er som du skriver ikke rigtigt vågen og ligger og småklynker og har svært ved at komme videre i søvnen og det er helt rigtigt det du gør, at du triller ham, vugger ham lidt, prøver at få ham til at sove videre. Nogle gange er man nødt til at atter at give ham en lille smule mælk - andre gange vil en sut og en sutteklud, en hånd med lidt tyngde på hans krop, lidt stille kærtegn og et stille "ssyyy" være nok.
Så måde at lære ham at sove lidt længere på i løbet af dagen er altså ved at forsøge at holde ham sovende, stå parat når du ved at han er ved at vågne op og så forsøge om du kan hjælpe ham videre i søvnen igen.
Andre gange kan du gøre det at du lægger dig med ham på jeres seng. Evt. en lille pude under hans hoved, så han ligger lidt skråt imens han får flasken og så prøve om du ved at være hos ham, kan hjælpe ham med at finde roen og komme videre i søvnen, lige præcis der, hvor han skifter søvnfase.
Du skriver at hans nattesøvn er fint, han sover godt, naturligt afbrudt af mælkeindtag og sover så derefter videre. Det er rigtig godt, det viser jo at han godt kan komme videre i søvnen.
Spørgsmålet er derfor om han vågner om dagen fordi hans nattesøvn er meget lang? Hvis han sover meget om natten, f.eks. sover op mod 11 timers nattesøvn, så vil han måske kun sove 4 timer i løbet af dagen og det gør han så over 3-4 lure/powernaps - så er det hans egentlige behov og naturligt at han vågner efter 45 minutter og er glad smilende og i hopla, indtil han naturligt har behov for søvn igen. Han er jo ikke så gammel, så derfor har han brug for de afbræk lurene giver ham, det er måden han får bearbejdet sine indtryk og oplevelser på.
Du er derfor nød til at se på hvordan han generelt sover, hvor meget søvn han nogenlunde tager på et døgn for at se om hans opvågninger skyldes søvn nok og det er den rytme han har. Og så må du naturligvis prøve at undgå alt for meget slatsoveri, men prøve med en nogenlunde plan med 3 lure dagligt ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej igen, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske