Svar: Morsyg - 2 år, 5 mdr.
23. maj 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Dorte
Børn vil naturligt i løbet af deres udvikling være mere morsyge på nogle tidspunkter end på andre. På samme måde vil de fleste børn have perioder, hvor de foretrækker deres far fremfor mor og det kan således skifte lidt mellem forældre, hvem der har størst held med at putte, bade, skifte ble osv.
Lige netop omkring putning om aftenen, så synes jeg man bør prioritere at det går så gnidningsfrit som muligt og derfor er det fint at lade den foretrukne forældre putte så vidt det er muligt. Er du så ikke hjemme en dag, så tager far naturligt over og kan selvfølgelig putte uden større problemer :o)
Men det er her så også vigtigt at far og søn i løbet af dagen bruger tid sammen og at jeres dreng oplever at far kan fuldstændig ligeså godt som mor. Med den alder jeres dreng har, vil det også være naturligt at de begynder at lave nogle "far-søn-ting" som kun de to kan lave og det skal prioriteres.
Det er her vigtigt at lave noget som I to ikke plejer at lave, altså man skal finde noget, som de to andre har sammen, noget som er deres ting, som binder dem sammen. Det kan være alt lige fra at gå en tur, grave efter regnorme, køre på løbecykel, tage en tur i skoven, vaske bil, bygge spil, spille bold osv. Det betyder ikke så meget, bare det er noget de to gør og som de har det sjovt med.
At jeres dreng så søger dig ekstra om aftenen, efter at I har været adskilt en stor del af dagen er helt naturligt og okay.
Hvis I oplever at han tydeligt fravælger far og vælger mor til, hvor I begge er i situationen, så må man godt nogle gange lave lidt sjov ud af det - far kan her godt tage ham og kilde ham, tumle med ham, lege at han er en krokodille der spiser ham osv. og få brudt hans 'morpylren' og få ham igang med noget andet, få ham til at grine og have det sjovt med far, ligesom du også nogle gange må sige "nu hjælper far dig ... jeg er lige igang med maden, så far går med dig ind og finder bamsen .." eller hvad det nu drejer sig om. så han hører at du også bakker op om at far sagtens kan og at det ikke kun er dig.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske