Brev:
Opdragelse - en attitude jeg ikke bryder mig om
23. maj 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Opdragelse - en attitude jeg ikke bryder mig om
Kære Helen,
Vores datter Victoria er nu godt 2½ år og har udviklet en attitude jeg slet ikke bryder mig om og hellere ikke ved, hvad jeg skal gøre ved. Idag blev hun passet af vores venner, og da de afleverer hende siger de, at de er forargede over Victorias opførsel og attitude. Da de tilbyder hende middagsmad siger hun ting som:.....jeg vil ikke spise....du skal ikke bestemme hvad jeg skal...du er dum og træls, og jeg vil bare hjem.
Det bliver jeg ked af og flov over og har derfor besluttet at skrive til dig.....
Her er der lidt historie:
Victoria har altid været en nem, glad, frisk og frem for alt en artig pige, men det har taget en drejning jeg gerne vil stoppe så hurtig som muligt.
Som du nok ved fik hun en lillebror, Sebastian, for snart 6 måneder siden. Velvidende om, at det har været en stor omvæltning for hende har vi opdraget hende med kærlighed og omsorg, og har hun været rigtig slem blev hun sendt på værelset – jeg synes ikke at filosofien ’opdragelse med kærlighed og blid tone’ virker mere.
Det skal nævnes, at Victoria er en pige med et stort ordforråd og er rimelig god til at sætte ord på sin meninger. Hun er meget fantasifuld - leger med sine dukker og figurer, hvor hun ’opfører’ scener fra sin hverdag. Hun giver dem mad, putter dem, straffer dem o.l. Men hun er desværre blevet flabet over for folk og svarer igen – dette bryder jeg mig ikke om....
Her er der et par eksemler fra hverdagen:
Hvis vi er hos bedsteforældrene og skal hjem, spørger bedste fx om hun ikke skal have et nys farvel. Victoria svarer flabet: .....det gider jeg ikke – jeg er sur - gider ikke være her mere – nu skal vi hjem
Hvis vi fx siger: idag skal du lege med din veninde Isabella. Til det kan hun finde på at svare: .....det vil jeg ikke for hun er bare træls.........
Hvis vi er ved at spise og vi ikke synes at hun har spist nok, siger vi naturligvis at vi synes at hun skal spise lidt mere. Hertil kan hun finde på at sige: .....jeg har jo spist lidt og jeg spiser ikke mere, så du skal ikke tvinge mig, har du forstået det?!
Jeg ved ikke hvad der forårsager dette adfærd og jeg ved ikke hvordan jeg får det til at ophøre. Skal jeg tage nogle af hendes ting? Skal jeg nægte hende ting? Hvad skal jeg gøre, så hun er mere sød og dropper den flabede attitude????????
Glæder mig til at høre din mening.
Med venlig hilsen
Renata