Svar: Min pige vil ikke spise - 4 mdr.
23. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangs forældre
Jeg kan ikke ud af jeres brev se hvordan jeres datter generelt trives, tager på, udvikler sig osv. I skriver at hun i en længere periode på ca 6 uger har nægtet at spise sin mælk - det lyder som noget I skal drøfte med lægen, det er meget vigtigt at hun får sin mælk, ellers går det ud over hendes trivsel.
Så I skal altså have lægen ind over, I skal have lægen til at vurdere jeres datter, hvad der sker og så skal lægen give jer et minimum indtag for jeres datter og der skal lægges en plan for, hvad der skal ske, hvis hun ikke indtager det pågældende antal ml. dagligt.
Man kan overveje om indlæggelse vil være nødvendigt, alt efter hvordan hendes indtag er og hvordan hun har det. Indlæggelse har den fordel at man har hende under observation i 24 timer og derfor kan se hvad der sker, se hvordan hun protesterer når hun får mad, hvad I gør, rådgive omkring hvad I kan gøre anderledes osv. Jeres sundhedsplejerske eller læge ser jer kun kortvarigt at gangen og kan derfor ikke på samme måde se, hvad der sker, når jeres datter nægter at spise flasken.
Men derudover er der naturligvis et par ting, som jeg vil anbefale.
For det første er det vigtigt at I presser jeres datter unødigt til at spise, I må ikke lokke hende med flasken hele tiden, for så føler hun sig presset og vil naturligt afvise. Modsat må I heller ikke nægte hende mad, I må ikke straffe hende eller bære nag, hvis hun er sulten skal hun naturligvis have sin mælk og tager hun kun 50ml så er det bedre end ingenting.
Det kan være en rigtig god idé at starte med lidt skemad, så hun får lidt ekstra næring den vej - men hun skal stadig have sine flasker - mælken er hendes hovedindtag de næste mange måneder frem. Men lidt skemad kan give lidt afbræk i hele situationen og samtidig give hende lyst til at få lidt i munden, finde ud af at det kan være helt rart.
Derfor tænker jeg også at I kan prøve at skifte til en anden type modermælkserstatning - hun kan godt være træt af smagen af det hun får, så prøv med noget andet. Det kan være HIPP, Blå Allomin, NAN eller Babymælk fra Arla - de smager alle forskelligt og er alle fine produkter, så prøv jer frem og se om hun bedre kan lide noget fremfor andet.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød (4-5 skefulde til max ½ dl) af ris, majs, eller hirse, evt. med lidt frugtmos som topping, lidt vand af en kop.
Flaske ca kl. 13 og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover sin tredie lur
Aften 19-19.30: Flaske
Puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Nat 03: Flaske i søvne, efter behov.
I skal være opmærksomme på at udnytte ydertidspunkterne hvor hun sover, fordi hun så måske vil acceptere flasken bedre. Det er altså en fordel at prøve at få lidt mælk i hende sen aften, nat og tidlig morgen og har hun indtaget mælk her, så vil I også naturligt være mere rolige omkring hendes indtag af mælk i dagtimerne ...
Læg mærke til at der er 7 flasker i denne plan og at de alle ligger med 3-4 timers mellemrum. Det er passende tidsinterval i forhold til at få hende til at spise. Hun skal således ikke presses til flaske hver anden time eller hyppigere ...:o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske