Svar: Sove hos mor og far - 11 mdr.
23. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Jeg synes af helt menneskelige årsager at børn skal have lov til at komme ind til deres forældre om natten, når de har behov for det. Det har de i forskellige perioder af deres liv, nogle gange fordi de er syge, andre gange fordi de drømmer, og atter andre gange fordi de gennemgår en stor udvikling og derfor naturligt er mere tryghedssøgende.
jeg tror på at hvis man giver børn den tryghed, nærhed og omsorg de har behov for, så får man børn med stærkere selvværd og børn som ved at de altid kan komme til deres forældre, når de har det svært - det gælder både i den tidlige barndom, men bestemt også i årene frem, i puberteten, teenageårene osv.
Hvis barnet fra helt lille vokser op med helt basal tillid til sine forældre om at man er der for dem og gerne vil hjælpe, så påvirker det barnet og forholdet mellem barn og forældre positivt i årene frem. Det gælder naturligvis ikke kun om at møde dem, når de har behov for tryghed om natten, men om generelt at anerkende deres behov og udvikling og støtte dem, når de har brug for det.
Lige nu har jeres dreng været syg, han har været indlagt og det giver ekstra drømmeaktivitet og behov for nærhed og derfor søger han jer ekstra lige nu. han er stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer, han kan ikke forholde sig til at I ligger lige inde i soveværelset og han er på eget værelse.
Når han bliver 1½ år så vil han søge jer, fordi verden pludselig er større og fyldt med mere fare. Derfor vil han her drømme mere, vågne op med lidt mareridtlignende drømme og have behov for tryghed og beroligelse om natten. Når han bliver ca 2½ år, så begynder han måske at blive bange for mørke, en angst der godt kan vare ved i årene frem, når han bliver 4-5 år vil han i en periode være bange for indbrudstyve, bange for onde og skrappe mennesker.
Når han bliver 6 år vil han være bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre at værelset er helt 'monsterfrit'.
Og børn vil i 6 års alderen ofte også kunne begynde at være bange for at sove. Barnet smutter ind til forældrene midt om natten eller vægrer sig mod at blive puttet i egen seng på eget værelse og vil gentagne gange bede om at få lov at sove med andre. Børn i denne alder vil ofte også være bange for at være alene i situationer hvor forældrene ikke er inden for synsvidde også selvom man ikke er langt væk - barnet kan f.eks. være utrygt ved at være i et andet værelse end forældrene. Frygten for at være alene og sove alene vil som regel aftage når barnet når 8 års alderen.
Når børn bliver 7-8 år så begynder de at være mere bange for ting, som de ved kan se, fordi de ser det i medierne. Det kan være flystyrt, naturkatastrofer, krig, terror, aids osv. og når børn bliver 9-10 år gamle så skifter frygten karakter til at handle mere om at skulle præstere noget, frygten for at skulle testes, tanker om at man skal have bestemte kompetencer, at man skal blive til noget osv. Børn kan i denne alder også blive bange for at dø og bekymre sig meget omkring hvad der skal ske med dem, hvis forældrene skulle gå bort.
Jeg nævner alt dette fordi det giver et billede at at børn helt naturligt igennem deres udvikling vil være bange for forskellige ting og vil have behov for at kunne søge ro, trøst, nærhed osv. hos deres forældre - og det faktisk ofte om natten.
Det betyder ikke at man skal have barnet liggende i sengen til det er 12 år gammelt - der er som sagt tale om perioder. Imellem disse tryghedsperioder, vil barnet naturligt skulle lære at sove i sin egen seng og føle sig tryg og rolig ved dette.
Derfor skal I naturligvis også holde fast i at jeres dreng fortsat skal falde i søvn i sin egen seng og forbinde stedet der med noget trygt og rart. I skal vurdere, når han vågner, om han kan få en tår vand, blive kærtegnet, beroliget lidt osv. og derefter sove videre i sin egen seng (især når han vågner allerede kl. 01) eller om I er nød til at tage ham ind til jer. I skal prøve at vurdere, hvornår det er et reelt behov for tryghed og nærhed og hvornår han vågner af vane.
Hvorvidt jeres dreng lige nu vågner fordi I forstyrrer hinanden eller fordi han har behov for trygheden er svært at svare på - det kan naturligvis være begge dele... Det lyder dog også som om at han måske er ved at ændre lidt søvnvaner og måske skal I overveje om han skal til at sove lidt indre om dagen, for netop at forlænge sin nattesøvn lidt mere. De fleste børn vil omkring 1 års alderen kunne nøjes med ca 2 timers middagslur, max 2½ og de sover f.eks. 45 minutter om formiddagen og 1½ time over middag.
Børn i 12-18 måneders alderen vil ofte begynde kun at sove en lur dagligt og vil her ofte sove mellem 12-14 ... Så det ændring I oplever kan altså også handle om hans alder og begyndende ændrede søvnvaner, ændret søvnbehov :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske