Svar: Væske - 14 mdr.
23. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Linda
Man kan jo ikke tvinge børn til at drikke, hvis ikke de føler tørst og man må som udgangspunkt tro på at barnet har en helt naturlig evne til at regulere sin tørst, således at hvis man tilbyder så vil barnet tage imod, hvis det har behov ... :o)
Det er derfor fint at I lader lidt vand stå fremme, så jeres dreng kan få lidt væske løbende.
Men man kan godt gøre det lidt mere interessant at drikke. Det hjælper f.eks. ofte at give barnet en kildevandsflaske at drikke af - de fås både med og uden tut og det er forskelligt, hvad barnet synes er sjovest.
Man kan også lade barnet drikke af sugerør - det kan jeres dreng godt lære med den alder han har, det er en specielteknik og man må prøve sig frem for at se om han mestrer det ...
Man kan også komme et par skiver af en økologisk citron eller appelsin ned i vandet, så det smager af lidt mere end bare vand. Det kan være et godt alternativ til at begynde at give saftevand eller lignende, som han jo ikke skal have for meget af. Vand er den bedste tørstslukker.
Man kan også lege væskeindtaget ind, f.eks. lege med en lille kande og et par små dukkekopper "lidt til dig og lidt til mig" og på den måde får man alligevel et par slurke i barnet :)
Håber du hermed har fået et par idéer videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske