Svar: Vægt - skal tage på
22. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din datter er glad for mad og gerne spiser sundt, når man skal tage på i vægt, så er det nemlig ikke et spørgsmål om at give hende masser af usunde fødevarer, men derimod fokusere på de sunde ting som indeholder det, hun har brug for og det er især fedt og protein.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan bibeholde sødmælk til din datter lidt endnu og også vælger at købe sødmælksprodukter, når du køber yoghurt osv. Hun må også gerne få letmælk, men de fedtfattige mælkeprodukter bør hun ikke få.
Derudover skal hun naturligvis have smør på brøddet, sovs til sin mad og du må også gerne fortsat energiberige hende grød om morgenen og hvis hun får en godnatgrød, så hun på den måde får lidt ekstra næring.
Men ellers skal hun jo spise mere eller mindre almindelig mad og det er her vigtigt at du medtænker fisk i det daglige indtag. Hun bør få fisk til frokost næsten hver dag - det kan være makrel, tun, torskerogn, rejer, muslinger og lignende. Fisk indeholder ud over nogle vigtige vitaminer og mineraler også Omega3 og det er rigtig godt for hende at få dette.
Protein er også vigtigt for væksten og findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og derfor vil det være rigtig godt at I medtænker disse ting i hendes daglige indtag. Sørg for at hun spiser brød og gryn, hun har brug for brød med et højt fiberindhold, giv hende masser af forskellige grøntsager - stadig gerne kogte grøntsager og mosede grøntsager, hvad der nu glider lettest ned, giv hende gerne ½ hårdkogt æg til frokost en gang imellem osv.
Det er derudover vigtigt at hun spiser små hyppige måltider, så hun får sit energibehov dækket løbende over dagen. Og så skal du naturligvis holde fast i at hun udvikler sig og har masser af energi - det lyder jo som om at hun har det godt og trives fint. Der er jo et gammelt ordsprog som lyder "hellere lille og vågen end stor og doven ..." :o)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, ½ hårdkogt æg, frikadelle, pastaskruer, kogte grøntsager eller lignende. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli, frugtmos, ½ bolle med smør og ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pastas, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag, Kan spise det samme som I andre, fortsat noget der er moset og gives med ske og noget i stykker, som hun selv kan spise, Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød med sødmælk til dessert
Puttes til natten med en kop mælk og en godnathistorie, hvis du ammer må du også stadig gerne amme hende inden hun skal sove.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske