Svar: Søskende med lille aldersforskel og blod i afføringen
20. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Et kæmpe stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt og det skal du naturligvis glæde dig over. Det er jo fantastisk, næsten et lille mirakel at det er sket helt naturligt og uden planlægning, når nu det at få Mikkel krævede så meget ... Så glæd dig og tillad dig selv at nyde det spirende liv i din mave! :o)
Søskende er en gave, det er dejligt, det er berigende at have flere børn og man får så meget ud af det. Det er især fascinerende at opleve hvor forskellige søskende er og kan være, på trods af at de har fuldstændig samme gener/forældre. Det er naturligvis også hårdt en gang imellem, det stiller lidt andre udfordringer end hvis man kun har et barn og det er naturligvis anderledes at have børn med 1½-2 års mellemrum, end det er at have børn med 4-5-6 års mellemrum eller mere.
Det er synd at familien og andre giver udtryk for at "det er lidt synd for Mikkel, at han allerede skal være storebror" - hvad skal du bruge det til og hvorfor er det synd? Jeg synes du skal prøve at vende det til noget positivt. Nu er det jo sådan, du har en lille i din mave, det er fantastisk og det er bestemt positivt.
Fordelen ved at Mikkel ikke er ældre er, at du ikke så let kommer til at forvente for meget af ham. Hvis han var ½ år ældre, så ville du måske være mere tilbøjelig til at sige "nu må du lige selv" eller "kan du ikke lige.." og således måske få stillet nogle krav til ham, som han havde svært ved at opfylde. Men netop fordi han ikke er så gammel, så er det også begrænset, hvad krav du kan stille, det er begrænset, hvad han kan selv og derfor er du stadig nød til at behandle ham og møde ham som den lille dreng han er.
Det bliver naturligvis hårdt i begyndelsen at have to blebørn, to børn der skal hjælpes med mange ting - på den anden side, så er det en periode og den stopper jo igen :o) Der er heller ingen tvivl om at børnene vil have glæde af hinanden, de vil bedre kunne lege sammen og bruge hinanden end børn med mange års aldersforskel. De vil kunne følges ad i visse situationer, gå i samme institution osv. - især hvis I er heldige at få en integreret institution. Der er således også noget praktisk i at have børn med aldersmæssig kort interval.
og så handler det jo et eller andet sted om præcis det du skriver, at Mikkel skal have al den kærlighed, opmærksomhed, nærhed, kontakt osv. som han har brug for og at man naturligvis stadig skal være der for ham. Selvfølgelig skal han dele jer med en anden, men det er jo ikke kun negativt, det lærer ham også vigtige ting, som at tage hensyn til andre eller vente på at det bliver ens tur - og det er jo også vigtig læring for årene frem :o)
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen m.fl. Du finder den i min bogguide under 'Opdragelse'.
Med hensyn til blød ved afføringen, så lyder det umiddelbart som om at det skyldes en lille rift ved endetarmen. De kan godt side lige indenfor endetarmsåbningen og derfor ikke være så synlig når du kigger. Han har formodentlig kun haft blød i afføring og ble de få gange du nævner? Hvis han har det stadig, så skal du få lægen til at tjekke det.
Rigtig meget held og lykke med det hele og nyd nu din graviditet - det er rigtig dejligt og det bliver skønt at være en lille familie på fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske