Svar: Anden mad end brystmælk
20. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din ene tvilling har brug for ekstra mælk og det er som udgangspunkt bedst at give ham flaske med modermælkserstatning (mme)/formula. Du bør ikke begynde med grød, grøntsagsmos eller vælling før han er mindst 4 måneder gammel, hans tarmsystem er stadig meget umodent og skal have tid til at kunne nedbryde anden føde end mælk. Måske er de også født lidt før tid og har således behov for lidt længere tid inden introduktion til anden mad ...
Det er dejligt at den anden tvilling tager flaske og at du kan se at det hjælper, det gælder sandsynligvis dem begge at du vil få en effekt af at give dem modermælkserstatning (mme) ... Så forsøg evt. med en anden type flaske. Hvis den dreng der afviser flasken bruger sut, så kan du prøve med en flaske, som minder om sutten i facon. På den måde skal han sutte på noget, som han kender og er vant til.
Ellers er muligheden at du får lidt mme i ham via en kop, du kan hjælpe ham med at drikke af et lille snapseglas, medicinbæger eller lignende, som passer i størrelsen til hans mund. Du kan også give ham lidt mme af en ske eller dryppe lidt af det i munden på ham med en sprøjte. På sigt dur det naturligvis ikke at bruge denne metode, så skal han lære at tage flasken, men lige nu lyder det som om at du skal få lidt i ham på en eller anden måde, så I får lidt ro på igen og herefter kan du så atter forsøge med flasken.
Nogle børn vægrer sig mod at få flasken, hvis de holdes i favn. Han forbinder måske det at ligge i favn med at få bryst og bliver frustreret, når det så er flasken du tilbyder. Nogle gange hjælper det at få en anden til at give flasken, far forbindes f.eks. ikke med amning og kan således have held med at få ham til at tage imod. Andre gange hjælper det at give flasken, hvor han ligger ved siden af dig, ligger under sit aktivitetsstativ eller i sin barnevogn - så kan han bedre koncentrere sig om at spise og det er okay. Det handler altså om at du lige nu forsøger dig lidt frem, for at få lidt ekstra mme i ham.
En anden mulighed er naturligvis også at du malker ud og giver ham din udmalkede mælk på flaske, men det er svært at finde overskud til i en hverdag med to små og du oplever jo også at du har svært ved at opretholde din mælkemængde, og netop derfor vil du gerne supplere med mme.
Så modermælkserstatning er det bedste valg for jer og du må forsøge at få lidt i ham på den ene eller den anden måde og så stadig prøve med flasken og satse på at han pludselig tager imod ligesom sin bror :o)
Fortsat held og lykke med dem og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske