Svar: Søvnregnskab
20. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Børns søvnbehov varierer - både i forhold til alder og udvikling og der kan sagtens være perioder, hvor barnet sover mere end det gør i andre perioder. Derfor skal man heller ikke altid gå rundt og 'tælle timer' - men tro på at barnet har en naturlig evne til at regulere sit behov selv. Din datter vågner, når hun ikke har behov for at sove mere og vil lægge sig til at sove, når hun er træt.
Det lyder faktisk som en meget god idé i øjeblikket at lade din datter vågne af sig selv om morgenen, når I har mulighed for det. Det vil jo netop give eg gladere og langt mere udhvilet og tilfreds barn, der så måske vil sove en middagslur lidt senere end kl. 11, men det er vel også okay? Måske passer det bedst til hendes rytme at sove mellem 12.30-14 ... og får hun lov til at regulere det selv, så vil du måske netop finde ud af, hvornår hun egentlig har behov for at sove, hvornår hun egentlig viser sig parat til at blive puttet.
Det er rigtig fint at du er opmærksom på at din datter måske sover lidt mindre end gennemsnittet, det må hun gerne. Når man taler om søvnbehov i 1 års alderen, så vil de fleste børn sove gennemsnitligt 13 timer i døgnet - og nogen sover så mindre og andre lidt mere. Faktisk kan behovet for søvn ligge mellem 11½-14 timer og begge dele er normalt.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med kun en lur dagligt og den vil ofte vare 1½-2 timer - igen sover nogen så kun en time og andre sover 2½ time, sådan varierer behovet for søvn.
Så prøv i øjeblikket at lade din datter styre det selv og se om ikke hun stille og roligt regulerer sit behov fint. Hun lyder jo til at være en sund og rask pige der trives og har det rigtig godt, udvikler sig osv. så hun lyder ikke til at mangle søvn ... :o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske