Brev:
Søvnregnskab
20. maj 2009
Alder:
12 mdr.
Søvnregnskab
Hej Helen.
Mit datter (snart 1år) har et søvnbehov på max 13,5 time. Eller det er hvad hun får sovet i hvert fald...
Vi er netop gået over til kun een lur om dagen, da vi havde store problemer med at få hende til at sove både dag og aften. Når hun skal sove bliver hun lagt og rejser sig så lidt igen. Vi bliver ved med at ligge hende til hun til sidst overgiver sig. Normalt sker det uden alt for meget brok.
Måske har vi været uheldige og det vender måske idag...men indtil videre sover hun 11 1/2 time om natten (18-5.30) og så en lur kl 11. Men luren har ikke været særlig "effektiv". Hun sover en halv time - vågner og er sur, men sover igen efter ca 20min. En halv time mere, og så er hun sur/ked af det igen. Havde jo forestillet mig at hun ku tage ca 2 timer her.
Med sådan en dårlig lur er hun jo træt resten af dagen, og derfor kommer hun tidligt i seng. (før sov hun ca kl 19) Og når hun kommer tidligt i seng står hun tidligt op og så har vi igen en laaaang dag, afbrudt af en dårlig lur.
Kan det tænkes at min datters søvnbehov ikke er så stort som jeg tror? Hun har jo aldrig sovet sin tid væk (max 15timer som helt lille) Og hvordan kan jeg så planlægge hendes søvn, så hun ikke har sådan en lang og træt dag. Skal jeg ned og vække hende før om morgenen el trække tiden om aftenen så hun går senere i seng (og i så fald hvordan, for nu sover hun nærmest før hovedet rammer madrassen).
Det skal også siges at hendes nætter sjældent er uden opvågninger (el hvad der nu sker). Hun stiller sig op et par gange og skal måske have en tår vand. Nu idag har hun været vågen mange gange - af uvisse årsager - og derfor lader jeg hende i skrivende stund sove længe, så hun ikke starter dagen træt... Håber så bare der er lidt søvn tilbage til en lur.
Er det virkelig så strengt med søvnregnskabet, at jeg aldrig bare kan lade hende sove til hun vågner, men altid skal tælle timer?
Venlig hilsen
Line