Svar: Sutteklud - hvordan?
19. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære NilleMor
Mange børn nyder at falde i søvn med en sutteklud ved ansigtet, den hjælper barnet til at koble lidt fra mod omverdenen og giver lidt samme tryghed som at ligge ved brystet. Når barnet ligger ved mors bryst, så har det mors duft, mors tøj osv. tæt ved sit ansigt og suttekluden kan signalere lidt det samme. Derfor anbefales det ofte også at man som mor sover med kluden et par nætter, så den dufter af mor, når den gives til barnet.
De mindste børn sutter ikke på kluden, men det kan de større børn gøre. Større børn kan også kærtegne og berolige sig selv med snippen af deres sutteklud, den køres rundt i panden, øjnene omkring næsen og de falder til ro ved dette. De mindste børn kan nøjes med kluden eller mange har det godt med en sut på kluden, man kan f.eks. trække kluden igennem ringen på sutten. På den måde minder kluden igen mere om brystet, barnet ligger og sutter og har samtidig et klæde ved ansigtet som dufter af mor.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende, det er de små rutiner vi har når vi skal sove.
For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer handler om at barnet kun kan falde i søvn, hvis det bliver ammet, får flaske, sut eller bliver vugget.
Med den alder jeres datter har, så skal I ikke spekulere i søvnassociationer. Det er helt naturligt at jeres datter falder i søvn med brystet i munden og derefter puttes, det er helt naturligt at I går rundt med hende, vugger hende og luller hende til ro. Faktisk har hun brug for at I gør dette med den alder hun har.
Men når hun bliver ældre, når hun bliver 3-4 måneder, så kan I begynde at ændre lidt på tingene og når hun bliver ældre igen, så skal hun stille og roligt lære at sove uden f.eks. brystet i munden. Hun skal stadig have sin mælk, men hun skal kunne falde i søvn uden at brystet er i munden på hende ...
Men det kan vi tage til den tid ... Håber at du indtilvidere er hjulpet godt på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske