Svar: Cirkadiske rytme
19. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Almas meget trætte forældre
Hvis man skal flytte eller ændre på barnets cirkadiske rytme, så er det vigtigt at man gør det i etaper. Faktisk bør man flytte med ca 15 minutter af gangen til man opnår den dag-søvn-rytme, som man ønsker barnet skal have.
Man flytter således hendes tidspunkt for lure, mad, leg osv. hele dagen igennem, det ændrer ikke noget kun at flytte på en ting, f.eks. tror mange forældre at de ved at putte barnet senere i seng, kan være heldige at sove en time længere om morgenen, sådan fungerer det ikke. Det er hele rytmen, dagen igennem, der skal flyttes for at det i sidste ende giver den ønskede ekstra time om morgenen.
Da Alma står op i okay tid for hendes alder og også falder fint i søvn til formiddagslur omkring kl. 9.30-10, så er det fint at bibeholde dette. Men hendes lur skal så afkortes, så hvis hun plejer at sove 1½ time, så prøver du at vække hende efter 5 kvarter. Næste dag eller efter et par dage, så tager du hende så op efter 1 time, som er det der passer bedst, i forhold til at få hende til at sove middagslur tidligere end hun gør nu.
På samme måde skal du så putte hende tilsvarende 15 minutter tidligere end du gør nu. Det vil sige, at hvis du plejer at putte hende kl. 16, så skal du altså prøve at få hende til at sove 15.30 og netop ved at afkorte hendes formiddagslur lidt, så burde hun naturligt blive træt nok til at kunne sove middaglur i en tid, som er passende i forhold til at komme i seng i ordentlig tid og sove en god sammenhængende nattesøvn.
Hvis hun har svært ved at holde sig vågen i mere end 4 timer, så er det sådan hun er - og det er faktisk meget normalt for hendes alder, så lad hende sove middagslur fra kl 14 til kl. 15.30 og put hende i seng kl. 19.30. Det er helt fint, hun behøver jo ikke sove så tidligt, at hun ikke kan holde sig vågen til aften, men skal modsat heller ikke sove så sent, at middagsluren æder af nattesøvnen. I skal altså prøve at finde en rytme, hvor hun stadig får sine to lure, men hvor hun også samtidig får dem i et tidsrum der gør at hun kan sove godt om aftenen - og så naturligvis prøve at afkorte dagslurene, så hun ikke sover så mange timer om dagen men i stedet sover om natten ...
Og hvor lang tid tager det så ... tja, uden at I må hænge mig op på det, så vil jeg sige at vi taler om uger måske 3-4 uger. Det er altså ikke et spørgsmål om måneder, men der er tale om en overskuelig periode for de fleste :o)
Jeg håber det lykkes for jer, rigtig meget held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske