Brev:
Cirkadiske rytme
19. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Cirkadiske rytme
Kære Helen
Tak for dit sidste svar om søvn og med præcisering af den cirkadiske rytme. Det var nok godt for mig at høre, at du ikke tror, at det skyldes en af alle de mange små ting vi går og flytter rundt på og forsøger, for man kan vist gøre sig selv lidt kuku med at gå og spekulere på den slags.
Nu vil vi endnu engang forsøge at flytte hendes dagsrytme, så hun sover eftermiddagslur tidligere, som du foreslår. Jeg tror, at vi i en periode vil skulle "tvinge" hende til at tage en lur tidligere, men det kan vi sikkert gøre med en insisterende/lokkende tur i barnevognen. Som jeg skrev vil vi gerne forsøge alt. Og vi skal selvfølgelig også give det et godt nok forsøg. Jeg er bare i tvivl om, hvor længe det er?
Jeg har derfor 2 opfølgende spørgsmål. Alma er ikke vant til at være vågen mere end maks. 4 timer i træk og oftest kun 3 om aftenen, og når vi har været i sådanne situationer eks. fordi hun enten for en gang skyld har sovet tidligt eller har været senere oppe, bliver hun meget træt og meget ked af det og vil ingenting. Jeg går ud fra, at det er en overgangsperiode, men hvor langt tid kan vi forvente, at det varer?
Jeg vil være ked af det, hvis det er langt tid vi skal holde hende fast i det, selvom hun bliver træt/ked af det, men det vil være meget rart at være forberedt? Spørgsmål nr. 2 hænger også sammen med dette. Vi har enkelte gange prøvet at Alma sov sin middagslur og vågnede 14-14.30tiden, men de nætter har været mellem de værste. Men vi har heller aldrig haft mere end sådan én dag af gangen, og det er vel noget der kræver et vist stykke tid inden hun tilpasser sig den nye rytme?! (Som vi så håber medfører, at hun bobler sødt hele natten).
Du kan selvfølgelig ikke sige noget præcist, men hvor længe vil du gætte på, at vi skal arbejde på at holde den rytme, som du anbefaler, før vi kan begynde at se effekten på Almas cirkadiske rytme?
Med venlig hilsen
Almas meget trætte forældre