Svar: Søvnudfordringer part 2
19. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære A
Man kan godt blive så fokuseret på søvnvaner og vigtigheden om at skabe gode søvnvaner fra starten, at det kommer til at fylde lidt for meget ... jeg skriver dette fordi du nævner "Er det ok at vi stadigvæk vugger hende i søvn i vores arme i ulvetimen - det lader til at det giver tryghed og ro, men vi tænker på, om det også bliver en "dårlig vane"...".
Der er for mig at se intet unormalt i at vugge sit barn til ro, når hun ikke er ældre end hun er. I maven har hun fået de vuggende bevægelser helt naturligt, hun er blevet båret rundt 24 timer i døgnet, tæt omsluttet af livmoderen. Hver gang hun har sparket, brugt sine arme, så er hun stødt ind i noget og derfor vil det normalt virke beroligende også at blive vugget, når man kommer ud.
Af samme grund vil børn ofte også finde ro, når de bliver svøbt - og det gør jeres datter ikke - men spørgsmålet er om I svøber hende på det forkerte tidspunkt. Det er nemlig vigtigt at hun svøbes når hun er ved at være parat til at skulle sove, når hun skal til at overgive sig til søvnen og faktisk kan man nogle gange med held give hende mad imens hun er svøbt, så hun efter spisning flyttes til sin lift og ikke mærker skiftet fra favn til lift så tydeligt - på grund af svøbet. I kan evt. låne eller købe bogen "svøb dit barn".
Med den alder hun har, så bør hun sove mere end ½ time af gangen, det er jeg helt enig i. Det er dog meget normalt at børn netop med 30-60 minutters interval skifter søvnfase og derfor godt kan vågne lidt op, de søger, småklynker, smasker, har måske en bøvs der klemmer eller lignende og har her brug for at man lige lægger hænderne på dem, kærtegner dem, giver dem en sut, vugger dem, triller dem lidt i barnevognen osv. og netop luller dem videre til ro. Det er naturligt og ofte nødvendigt og handler ikke om at man er ved at give barnet dårlige vaner, men om at man netop forsøger at lære barnet at sove en mere sammenhængende lur.
I skal være opmærksomme på at små børn har forskellige bevidsthedstilstande og at I i forhold til dette skal sikre jer, at I putter hende på det rigtige tidspunkt. Det er vigtigt at kende til de signaler hun sender, fordi hun har lidt forskellig måde at vise, hvorvidt hun er træt, bare har lyst til at kigge, gerne vil pludres med osv.
Bevidsthedstilstandende er:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres datter virker parat til kontakt - her skal I pludre med hende, lade hende studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår hun har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet. Og prøv at finde balancen mellem ikke at putte hende for tidligt og heller ikke lade hende blive overtræt.
Omkring 8-9 ugers alderen kan man som regel begynde at skabe lidt mere fast struktur på dagen. Ikke sådan at forstå at I kan putte hende til faste tider, for hun er stadig meget selvstyrende hvad angår søvn og mad og der er nødt til at være fleksibilitet. Men det vil være rigtig fint at I her begynder at indføre fast putteritual, det vil sige fast måde at putte hende på, sut, sutteklud, kærtegn, bestemt sang, trille hende i barnevognen osv.
Samtidig kan man omkring 2 måneders alderen godt begynde at arbejde på at hun sover 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur - sammenlangt ca 6 timer dagligt og så må hun gerne variere længden af lurene inden for dette tidsrum. Det vil sige at formiddagslur godt kan vare f.eks. 1½ time, middagsluren måske 2½-3 timer og eftermiddagsluren måske 1 time - måske lidt mere, måske lidt mindre ...
Med hensyn til at skærme hende og hjælpe hende til ro, når hun skal sove, så handler det ikke om at lære hende at sove hvor man går på listefødder, for det er der absolut ikke nogen idé i. I din mave har hun også kunne sove selvom der har været lidt støj omkring jer ... Men det handler om at hjælpe hende med at koble fra, det handler om at hun stadig er så lille at hun ikke kan mærke hvornår hun egentlig er træt og har brug for ro, hvornår hun har fået for mange stimuli. Ligesom hun også stadig har svært ved helt at finde ud af hvorvidt hun er mæt eller sulten.
Derfor er man som forældre nød til at gå ind og 'tage styringen' en gang imellem og gå afsides for at få hende til at koble fra, for at få hende til at lukke verden uden og overgive sig til søvnen - netop for at hun ikke skal blive fuldstændig udkørt, overtræt og grædende.
Og så en gang imellem, når hun bare er træt - ikke kan falde til ro, ikke kan finde ud af at spise, bleen er skiftet og intet hjælper tilsyneladende - ja så hjælper det ofte at gå ud med hende, stille sig under et træ i haven, vugge hende lidt.
Jeres datters motoriske uro er sandsynligvis også med til at vække hende, derfor er et svøb godt, fordi det hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det sker ofte at barnets mororefleks (faldrefleks) går i gang, lige der, hvor barnet skifter søvnfase - det samme kender I fra jer selv, man er lige ved at falde i søvn og det føles som om at man falder, kroppen spjætter voldsomt. Det sker ofte for små børn og hvor vi kan falde i søvn og sove videre, så bliver barnet forskrækket, græder og vågner mere op. Ved at svøbe barnet, så holder man den flagrene arme (mororefleksen) nede og hjælper således barnet til at sove videre i stedet for at vågne op.
Prøv at give jeres datter mælk, når hun vågner af en lur og har sovet godt. Lad hende spise godt og effektivt, hjælp hende med at bøvse, snak så med hende, skift hende osv. og inden hun så skal sove, så svøber I hende og tilbyder hende så lidt mælk igen, det behøver ikke være meget, men lige en lille tår at falde til ro på. Og imens er hun så svøbt, lulles til ro og flyttes svøbt fra jeres arme over i liften, suppleres med en sut og en sutteklud ved ansigtet.
Hjælp hende også med at bruge sig selv motorisk når hun er vågne, cykle med benene, bukke og strække hendes arme, massér hende osv. så hun får brug sig selv motorisk og måske også derfor slapper mere af, når hun lægges igen og skal finde roen. Selvom hun stadig ikke er så gammel, så kan I godt lave lidt bevægelege med hende, så hun rent fysisk får brug sig selv, når hun er vågen. Det kan også hjælpe til mere ro, når hun sover.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske