Svar: Kan man opdrage en 1-årig?
19. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
Når man kun er godt et år gammel, så har man stadig meget at lære ... der er så meget man gerne vil og så meget man endnu ikke mestrer og tiden mellem stormfuld glæde til voldsom ulykkelighed eller hidsighed er meget kort - børn i den alder kan skifte i et splitsekund.
Det handler om at deres hjerner stadig er meget umodne, de mangler simpelthen de forbindelser i hjernen som skal gøre at de er i stand til at bevare roen, bevare fatningen. Når børn i 1-3 års alderen ikke får det de gerne vil eller når noget driller, når ting de ikke magter selv bliver for stor en udfordring, så bliver de dybt frustrerede og reagerer ofte meget fysisk. De smider sig på gulvet, de sparker, slår ud, spænder i hele kroppen, de skriger, de græder som pisket - hele deres krop er fuldstændig i ubalance og de kan slet ikke styre det.
Det handler ikke om at de er uartige eller at man skal give efter og lade dem få deres vilje, det handler som sagt om at deres krop er fyldt med hormoner som drøner rundt og deres hjerne, deres nervesystem er slet ikke modnet endnu. Derfor har de brug for forståelse og fysisk ro. De har behov for at blive holdt om, vugget, blive siddet med. Det at blive berørt rent fysisk sætter gang i en masse opioider, beroligende stoffer i kroppen som stille og roligt får dem til at slappe af.
De har også brug for at man viser dem at man forstår dem og sagtens kan rumme alt det der sker. De har behov for at føle sig lyttet til og derfor er det vigtigt at sætte ord på de ting der sker, sætte ord på deres følelser. "Nåååh bliver du bare så ked af det lige nu" eller "det er også dumt, at du ikke kan få mors telefon" eller man kan give alternativer "du vil så gerne have en is, men vi skal spise lige om lidt, så du kan få en agurk i stedet for ...".
At jeres dreng skal føle sig lyttet til og føle sig forstået er ikke det samme som at han får sin vilje og at I ikke skal holde fast i jeres nej. Jeg sammeligner det ofte med hvis vi som voksne går ind til vores arbejdsgiver for at sige at vi er utilfreds med noget, så har det stor betydning hvordan vi bliver mødt. Der er meget stor forskel på om du bliver mødt med "slap dog af", "hold dog op med at være så hysterisk" eller om du i stedet bliver mødt med et "det kan jeg godt forstå, sæt dig lige ned og lad os tale om det ...". Det betyder ikke at din arbejdsgiver gør som du vil have det, men det er vigtigt at du føler dig lyttet til og at du har en opfattelse af at din mening også tæller. Så får du det meget bedre og sådan er det også med børn.
Nogle ting skal gøres, selvom man ikke vil, andre ting kan man måske finde alternativer til så man kan mødes på midten og således stadig anerkende barnets spirende selvstændighed og lyst til også at have en mening der tæller. Det kan f.eks. være omkring bleskift. Hvis han har lavet afføring, så er han nød til at blive vasket grundigt og må derfor ligge på puslebordet, når han skal skiftes. Men har han kun lavet en tissetår, så behøver han ikke vask hver gang og man kan give ham en bukseble på, så han kan stå på gulvet og blive skiftet. Hvis han nogle gange oplever at få sin vilje og ikke behøve ligge på bordet, så vil han andre gange bedre kunne acceptere at han skal ligge der ...
Temperament er naturligvis forskelligt og jeg skal ikke kunne sige om jeres dreng er mere temperamentfuld end gennemsnittet - men alle børn i 1-3 års alderen viser temperament og egen vilje og tro mig, det er kun den spæde start I har set endnu :o) Man kan godt opdrage på børn i denne alder, men det skal være med anerkendelse for deres personlighed og for deres udvikling.
Det er helt normalt at børn efter 1 års alderen begynder at spise langt mere selektivt, derfor anbefales det at man ikke kun ser på indtaget over en dag, men at man ser på barnets indtag over flere dage, netop fordi broccoli glider ned den ene dag og majsene så de næste.
Derudover er det bedste I kan gøre at forsøge at servere så meget forskelligt som muligt, netop for at lade ham vælge og få lidt mere variation ind og så holde fokus på at han spiser. Det er vigtigt at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart og I skal bestemt ikke tvinge noget i ham.
Med hensyn til grød inden putning om aftenen, så må I for min skyld meget gerne blive ved med det. Det giver en ro og gør at han sover godt og netop i denne alder, hvor han spiser mere selektivt og ofte ikke spiser så meget, så er det godt at fylde ham lidt ekstra op med grød inden sengetid. Han kan jo også godt bruge den ekstra næring, som du skriver, er han ikke meget tyk og han lyder til at trives med den, så bibehold den endelig sålænge den virker til at have en god effekt :o)
Jeg håber at jeg hermed er kommet alle spørgsmålene igennem, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske