Brev:
Kan man opdrage en 1-årig?
19. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kan man opdrage en 1-årig?
Hej Helen
Så er vi der igen - der hvor vi er i tvivl om, hvad vores lille dreng egentlig forstår.
Emil er nu 13½ måned og en dejlig dreng. Der er fuldt fart over feltet, han løber rundt og synes selv han er konge af Danmark.
Her den sidste måneds tid er han begyndt at udvise rigtigt meget temperament. Vise det på den måde at han skriger, hvis han ikke får sin vilje. Eksempler kan være at få skiftet ble eller have solcreme på - hvor vi nærmest skal have ham i benlås for at få ham til at ligge stille. Et andet kan være ved middagsbordet hvor han kan gå helt i selvsving over ikke at måtte drikke af f.eks. mit glas. Andre gange handler det om noget han vil have - f.eks. et sæt nøgler han ser på reolen, som han ikke kan nå. Så stiller han sig foran og skriger med knyttede næver til han er gasblå i hovedet. Og han er vedholdende - bliver ved i ganske lang tid hvis vi ikke giver ham det han vil have. Og det er med tårer og hele molevitten.
Så vores spørgsmål er om vi allerede nu kan lære ham at man bare ikke kan få alt hvad han peger på. Dvs. simpelthen lade ham skrige til han giver op. Så han ikke altid får sin vilje Eller er det for tidligt til den slags - forstår han det ikke og tror vi straffer ham?
Vi synes det er helt vildt som han skaber sig - man er jo ved at blive helt døv når han fyrer op under stemmen. Tilsyneladende laver han samme scener i vuggestuen hvis tingene ikke lige går hans vej. Er det normalt, eller lyder det til at være et mere hidsigt temperament end normen? F
En anden ting - Emil har altid spist mange forskellige ting. Men nu lige pludselig vil han pludselig ikke spise mange af de ting han plejer. Og det er sådan helt ulogisk hvad han vil og ikke vil have. Den ene dag skovler han broccoli ind - den næste nægter han at spise det. Igen er vores spørgsmål om vi allerede nu kan/skal begynde at insistere på at han hver aften spiser grøntsager? Han skal jo helst have vitaminer nok. Men det er sørme svært at tvinge noget i ham.
Og så en sidste ting. Vi spiser aftensmad kl. 17.30 og kl. 19.00 får han så en portion grød med frugtmos. Hvor længe bliver man normalt ved med at spise inden sengetid? Nu er han ikke af den tykke slags, så det er ikke noget med at han tager for meget på. Nærmest tværtimod.
Endnu engang en lang svada og tusind spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.
Rikke