Brev:
Allergi og kræsenhed
19. maj 2009
Alder:
16 mdr.
Allergi og kræsenhed
Hej Helen,
Nicholas er nu 16 mdr og en rigtig glad og dejlig dreng. Han har haft en del ting siden han blev født og det har været rigtig rigtig hårdt for os, især fordi vi ikke har haft megen hjælp. Han har jo som fortalt tidligere været indlagt 2 gange da han var 4½ md gammel pga rystelser i hovedet. Han blev undersøgt for ALT og vi har egentlig aldrig fundet ud af hvad der skyldtes rystelserne men de stoppede efter 1½md og har gudskelov ikke været der siden.
Fra august til februar har han haft 7 ørebetændelser og blev indlagt med en af de sidste fordi han samtidigt havde meget høj feber (ingen væske i ørene). Han har ikke haft ørebetændelse siden februar. I januar fik han bronkitis, hvilket vi også havde svært ved at slippe af med. Mit nye problem er allergi.
Han har haft allergiske reaktioner/slemt udslæt de sidste 2-3 mdr og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad han er allergiske over for. Jeg var hos lægen i går for hans 16mdr tjek op og lægen sagde at jeg for et stykke tid skulle give ham Zyrtec, som er en sirup mod allergi. Syntes ikke det har hjulpet helt vild meget tidligere, men det fik dog hans udslæt til at blive lidt mindre.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad han er allergisk overfor i stedet for konstant at skulle eksperimentere. Jeg ringede derfor i dag til et laboratorium for at høre om allergi teste og de fortalte at de normalt først tager to blod prøver: en for mad allergi og en for environment allergi som koster €135 stykket. Synes du det er værd at få ham tjekket? Eller er det synd at udsætte ham for mere? Han har fået taget SÅ mange blodprøver og blevet undersøgt SÅ mange gange af diverse læger.
Da han var indlagt med ørebetændelse skulle de tage nogle blodprøver som opfølgning på blodprøver taget i forbindelse med rystelserne i sommers. Den arrogante nyuddannede læge som tog hans prøve var uduelig og i stedet for at indrømme at hun ikke kunne finde hans åre (han har tykke hænder og arme), så blev hun ved og ved med at prøve at finde en åre i 10 min medens 2-3 sygeplejersker holdt ham nede. Efter denne oplevelse, blev Nicholas skrækslagen for bare synet af en læge og var umulig at få undersøgt for foreksempel hans bronkitis. Han var omklamret til mig som en lille abe – jeg behøvede ikke en gang holde ham – han sad fast på mig som lim. Før denne episode var han en engel at have til lægeundersøgelser og vi fik altid en masse ros for hvor god han var.
Han er nu endelig kommet tilbage til at være en lille engel ved lægeundersøgelser, og vil jo helst ha det forbliver sådanne. Da han fik sin vaccine i går hos lægen græd han ved stikket, men glemte det hurtigt igen og gik rundt og smilede – selv til lægen :). Så hvad synes du er bedst?
Han reagerer også slemt på myggestik. Får store røde mærker som tager 4-6 dage for at hele/forsvinde. Fredag nat fik han nok 15 myggestik, størstedelen i hovedet. Jeg har ikke tidligere sat myggemaskiner op fordi de udgiver en lugt der skræmmer myggene væk, som jeg ikke var sikker på var gode for babyer/børn, men har nu alligevel sat en op i soveværelset fordi han var rigtig meget generet af dem lørdag. Jeg har endvidere sat en maskine op der udgiver en så høj lyd som mennesket ikke kan høre men skulle skræmme myg, kakkerlakker osv. Derudover synes jeg også A/C virker således at myggene holder sig væk og til sidst har jeg nu sat et net over toppen af hans seng så myggene nu kun kan komme ind fra siden. Han har kun fået få myggestik siden jeg har gjort alt det førnævnte. Grunden til jeg nævner alt det her, er for at spørge om du kender til en creme jeg kan putte på Nicholas når vi er ude og eventuelt om natten for at undgå myggestik? Synes det er synd at han skal blive så forbidt.
Mad! Jeg har virkelig gjort alt for at skulle undgå et kræsent barn, lader ham smage på alt der ikke er usundt, men synes nu at Nicholas alligevel er ret kræsent og maden er derfor MEGET ensformigt. Han får det følgende:
7.00 (hjemme):
- Havrefras/ puffed wheat / cornflakes (alle med under 10% sukker) med mælk eller
- Brød med røræg og ost (som regel i weekenden) eller
- Oatibix med mælk og most banan/frugt puree
8.30 (Vuggestue)
- sandwich med smøre ost og tyndt lag marmelade eller
- Oatibix med mælk og most banan/ eller frugt puree og nogle gange ostehaps
12.30(vuggestue)
- Kartoffelmos med diverse grønsager (forskelligt hver dag) som er blendet. Til det får han enten gryderet som er blendet, kødboller eller kødsovs eller
- Lentils, tror det hedder grønnelinser, med ris og nogle gange små stykker sprød bacon
- fuldkorns pasta skruer og frikadeller eller
- en slags hakkebøf med hjemmelavet pommes fritter lavet i ovnen. eller
- Pasta bolognaise/lasagne
15.00 (vuggestue)
- Yoghurt og kiks eller
- Organix frugt mos og kiks eller ¼ sandwich med 1/3 frugtstang i midten eller
- en lille pakke rosiner og kiks
18.00-19.00 (hjemme)
- Kartoffelmos med diverse grønsager (forskelligt hver dag) som er blendet. Til det får han enten kødboller, kødsovs eller en gryderet som er blendet eller
- fuldkorns pasta skruer og frikadeller eller
- Pasta bolognaise/lasagne
19.45-20.15 (hjemme)
200ml MME i flaske
Som du kan se er maden meget ensformigt. Han spiser pasta men kun så han LIGE ”slukker” sulten. Det er absolut ikke noget han nyder. Når han får kartoffelmos spiser han nemt en portion lavet af 3 kartofler + grønsager. Jeg tilbyder aldrig alternativer, hvis han ikke spiser hvad der bliver serveret, hvis han tidligere har spist det mad der nu bliver serveret.
Kogte kartofler med sovs og kød er ikke en del af madkulturen her og ikke noget vi spiser så derfor er det heller ikke noget han virkelig spiser, bliver tilbudt eller bryder sig om. Vi har prøvet at give ham chicken nuggets og fish fingers, men nope! Han vil kun ha hakket kød! Var nok lidt sent ud med kød der ikke var hakket idet han fra han var 8-12 mdr kastede RIGTIG meget op og derfor skulle gå lidt stille til det med maden. Han spiste før han var 1år æbler, pærer og lign frugt. Nu tygger han dem og spytter dem ud og tager næste bid!
Du undrer dig nok over at han stadig får MME. Som du ved bor jeg på Cypern og det er rigtig varmt hernede, hvorfor det ikke lige er mælk man har lyst til at drikke i løbet af dagen. Nicholas drikker rigtig meget vand og får kun vand i løbet af dagen. Vi giver ham ingen juices, saftevand eller lign. For at være sikker på at han får mælk nok, har vi bibeholdt flasken om aftenen. Jeg prøvede at give alm komælk, som han udmærket kan lide, men hans ble blev simpelthen så fuld i løbet af natten at jeg nogen gange skulle skifte ham midt om natten, så gik tilbage til MME. Regner med en af disse dage at skifte sutteflasken ud med en alm drikkeflaske til børn.
Synes du det er forkert det mad han får? At det er et problem det er så ensformigt? Har du nogen ideer til hvad jeg kan ændre hvis du synes det er nødvendigt?
Til sidste skal det lige nævnes at Nicholas er 85cm lang og vejer 13,1kg så han er jo fin i størrelsen.
Undskyld mit lange lange lange brev. Jeg har ville skrive længe til dig, men har simpelthen ikke tiden til det. Derfor har en del samlet sig sammen og derfor dette lange brev – Sorry!
Knus
Pia