Svar: Madplan m.v.
19. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
"Pap- og glasmad" ... man kunne også kalde det færdiglavet børnemad og så får det straks en lidt mere positiv klang :o)
Der er absolut intet i vejen for at du køber maden til din dreng, ja lige bortset fra at det bliver temmelig dyrt i længden - men når alt kommer til alt, så er det vigtigste at han spiser og der er absolut intet om at det skader ham at få færdiglavet børnemad. Det er lavet af nøje udvalgte råvarer, ofte økologisk, der er tænkt utrolig meget over sammensætningen, udarbejdningen af opskrifter, næringsindhold osv. og faktisk får mange børn langt mere varieret kost, hvis man giver dem et glas mos en gang imellem, end de gør, hvis de får det som mor møjsommeligt har lavet ...
Det er også langt bedre at have en mor som finder overskud og glæde ved at barnet spiser, end at hun går ned med flaget, fordi hun står og kæmper med den hjemmelavede mad, som barnet så afviser derefter ... Og så er det enormt vigtigt at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart og at barnet derved får en naturlig oplevelse ved at sidde med ved middagsbordet.
Så hold lige op med at slå dig selv oven i hovedet fordi du giver din dreng færdiglavet børnemad!
Han skal naturligvis ikke leve af færdiglavet børnemad resten af sit liv, men han er jo også kun 7 måneder og vil stille og roligt i løbet af de næste måneder kunne spise mere og mere af jeres mad. Det er således ikke et spørgsmål om at du skal give ham det ene eller det andet, men at du skal mixe de to ting, du skal give ham både færdiglavet børnemad og hjemmelavet mad.
I første omgang er det nok lettest og mest overskueligt, hvis du bibeholder færdiglavet grød og frugtmos. Det glider let ned og det er med til at holde maven igang - og han synes det smager bedre :o) Du skal også beholde grøntsagsmosen, men nu må du godt begynde at supplere med lidt af den hjemmelavede mad.
Du skriver at I ofte spiser Thaimad og lignende krydrede, lidt stærke retter - det er helt fint, så spiser I f.eks. ris og det kan din dreng godt få. Når du køber et glas med risotto, eller kalkun med ris og grøntsager eller hvad du nu kan få, så mis det med dine egne kogte ris. På den måde kommer du stille og roligt igang.
Thaimad er jo rigtigt mange ting og jeg tænker, der er da også sauce i thaimad - hvad med f.eks. sursødsovs, mild karrysovs eller retter lavet med kokosmælk? Det er jo et spørgsmål om at få lidt væde til, så maden lettere moses og glider ned. Hvis du laver f.eks. pasta med kødsovs, så må han også gerne få lidt af kødsovsen, du kan også bare lave lidt tomatsovs eller simpelthen smelte lidt smør og hælde over - simpel smørsovs kan bruges. Det handler altså ikke kun om at du skal til at lave tyk brun sovs, det er vi mange familier som ikke spiser mere :o)
Du må gerne give din dreng mad som smager af noget og som er almindeligt krydret. Krydrer I meget og bruger i stærk krydderi som chili, så skal I dog tage lidt fra til ham inden I kommer krydderi i, ligesom I kan bruge bordsalt, så I holder hans indtag af salt nede. Men almindelige krydderier som løg, hvidløg, timian, oregano, mild karry osv. det må han faktisk gerne få.
Du kan slet ikke forvente at han kan tygge mad i stykker endnu, det er super at han kan det, men det er ikke forventeligt. De fleste børn er 8 måneder inden de begynder at kunne tygge små brødhapser. Du kan heller ikke forvente at han kan bruge pincetgrebet, de fleste børn er 9-10 måneder gamle inden de mestrer dette ... så ro på, han lyder til at være rigtig godt med og han har stadig behov for at du mader ham :o)
Når du begynder med brødhapsere, så er det vigtigt at han stadig får sin mos ved siden af, så han hjælpes med at holde gang i maven. Grøntsagsmos (også det fra glas :o)) kan også bruges som smørbart pålæg på brød ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06 Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød som nu, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende han kan sidde og sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og du kan ved siden af godt forsøge med små brødhapsere med smørbart pålæg, - det kan være leverpostej, smøreost, sildepostej, rognguf, makrel eller lignende, vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15-15.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden ligesom om formiddagen. Virker han meget sulten på dette tidspunkt kan du også give ham en lille smule flerkornsgrød (nestle) med frugtmos, vand af kop. Hvis du skønner det er vigtigt med mælken her, så kan du også prioritere at give mælk eftermiddag i stedet for grød, netop for at han ikke behøver søge mælken om natten :o)
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og forsøg at lave et mix mellem det købte og det hjemmelavede. Suppler med noget af jeres eget mad i hånden, det kan være kogte grøntsager, rodfrugter, kartoffelbåde eller lignende som han får lov til at sidde med, gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som nu. Det er fint at han nogle gange spiser den i søvne og derefter sover videre. Flaske aften, sen aften og tidlig morgen er de flasker der bibeholdes længst. Hvor flaskerne inden lur om dagen fjernes først.
Når han vågner i løbet natten, så prøv om du kan hjælpe ham med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, få dynen over sig, blive kærtegnet lidt osv. Sover I på samme værelse? ellers skulle du måske overveje at flytte ham på eget værelse nu, hvis I har mulighed for det, så forstyrrer I ikke hinanden så meget om natten. Det er naturligt at han sover uroligt med den alder han har og han må gerne ligge og sige lyde, være motorisk urolig osv. - ofte er det i drømme og nogle gange kan han måske godt komme videre i søvnen uden din hjælp ...
Hvis han nogle nætter vågner og har behov for en flaske kl 04/05, så er det fint, så lad ham få flasken der, så behøver han nok ikke flaske igen kl. 7, men kan i stedet stå op og starte dagen med morgengrød - som gerne må være fra nestle :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske