Svar: Sove - 5 mdr.
19. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng har behov for lidt mere mad og at det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise og drikke mere i løbet af dagen, så han ikke behøver efterspørge det om natten.
Han har en alder nu, hvor han meget let lader sig forstyrre, han bliver optaget af andre ting, følger med i hvad der sker omkring jer osv. Det er rigtig dejligt, men det betyder ofte også at han måske ikke får spist helt hvad han har behov for om dagen, han slipper ligesom for hurtigt og lader sig nøjes med mindre og om natten skal han så indhente det forsømte.
Prøv derfor om du kan holde ham lidt til brystet og få ham til at tage rigtig godt fra, meget gerne amme ham fra begge sider imellem hver lur, så du er sikker på at han har fået nok mælk.
Derudover vil det være rigtig godt at forsætte med skemad to gange dagligt, du kan her også overveje at øge ham til 3 måltider dagligt - måske han godt kan kapere det, han har jo været igang med skemaden lidt tid nu .. :o)
Så en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre. Nogle børn har behov for en lille amning igen inden de står op og dagen begynder og det er helt okay.
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop..
Formiddag 9.30-10: Ammes godt, skal spise effektivt, så du er sikker på at han har fået mælk nok, læg evt. en skiftning ind mellem amning fra venstre og højre side, for at være sikker på at han har spist, hvad han har behov for.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af en anden slags, igen evt. med frugtmos som topping eller begynd med lidt grøntsagsmos (mod fra glas eller rester fra aftensmaden), vand af kop.
Ammes igen effektivt, igen evt. med skiftning imellem, så du er sikker på at han får mælk nok i løbet af dagen. Puttes herefter til lur, klokken er her ca 13 - tidspunktet afhænger dog af hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: Ammes igen rigtig godt
Powernapper måske 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet er de grøntsager I andre spiser til aften - moses med kogevandet, mme, smørklat - så det energiberiges ekstra. Vand af kop.
Ammes igen rigtig godt, meget gerne fra begge bryster og puttes herefter til natten ca kl. 20, tidspunktet afhænger igen af hvorvidt han har sovet powernap eftermiddag og hvor lang den har været, hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes igen rigtig godt og begynder måske herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælkemåltidet kl. 03 ...
Der er som du er inden på lidt problematik omkring det at du ammer din dreng i din seng og flytter ham efterfølgende. På sigt er det vigtigt at han lærer at falde i søvn, der hvor du ønsker han skal sove hele natten. Det er vigtigt at han forbinder sin seng med at sove - ellers kan du risikere at han begynder at vågne hele natten fordi han er faldet i søvn et andet sted, vågner op og naturligt bliver utryg. Men hvis det ikke er lige nu I skal tage den kamp, så er det naturligvis okay, men tænk over det :o)
Jeg håber min plan for dagen hjælper lidt videre og giver lidt overblik så I stille og roligt kan komme videre og få lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske