Svar: Fast føde og søvn
19. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Susan
Det er rigtig dejligt at din dreng er så glad for mad med mere bid i, men det vil også være rigtig godt, hvis du kan give ham mere mos og også grød. Han har brug for begge dele med den alder han har og jeg tænker, at nu hvor han er 6 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise delidt grovere grødtyper. Det handler blandt andet om at holde hans mave godt igang, at sikre ham så stor variation af fødevarer som muligt og også stadig få ekstra fedtstof i ham.
Maden bør energiberiges for at sikre at han vokser som han skal og det er betydeligt lettere at energiberige skemad, end mad i stykker ...
Da han er glad for smagen af rugbrød, så tænker jeg at du skal prøve at give ham øllebrød om morgenen og stille og roligt kan du så gå derfra og over til andre grødtyper, det kan være havregrød eller flerkornsgrød - sidstnævnte vil han måske synes godt om, netop fordi han jo godt kan lide brød ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra de oplysninger du har givet, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske 200ml
Morgen 7.30-8: Øllebrød, havregrød, flerkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på.
Formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og du må her også gerne bruge f.eks. lidt ris i mosen, for at give den lidt mere struktur og fylde, hvis han er til det. Ved siden af kan han så få små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg som nu. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med ca 200 ml som nu og kan her også tilbydes lidt frugt som om formiddagen
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, igen må du gerne give ham lidt ris med lidt sovs sammen med mosede grøntsager, kød og fisk. Han kan også få en kartoffelbåd, kogt blomkål, brødskorpe eller lignende at sidde med i hånden, gumle i, opbløde med spyt.
Flaske ca 200ml og puttes til natten som nu ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske ca 200ml og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Når han vågner om natten, så prøv om du kan få ham videre i søvnen uden at give ham ekstra mælk, hjælp ham i stedet med at skifte stilling, få dynen om sig, kærtegn ham lidt osv. for at få ham videre i søvnen uden afhængighed af væske ...
Mange børn har brug for mere end 4 flasker dagligt med den alder din dreng har, men da han indtager store mængder mælk i hver flaske, så får han ca 800ml på et døgn og det er meget fint i forhold til det øvrige indtag og tilbud af mad.
Din dreng vågner sandsynligvis om natten fordi der sker meget udviklingsmæssigt med ham i øjeblikket, han får sig lagt i en stilling han ikke kan komme væk fra og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han drømmer mere, småklynker lidt i søvne, smasker, søger osv. og det er ikke ensbetydende med at han har brug for mælk, hvis han i øvrigt spiser som planen jeg har sendt.
Det er derfor også vigtigt at han får mad nok i løbet af dagen og grød mætter altså mere end rugbrødhapsere. Grød er vigtigt, så prøv derfor om du kan få ham til at spise lidt mere grød - måske netop fordi han lige nu jo kan få flere grødtyper og du kan variere med forskellig frugtmos som topping osv. så glider der måske alligevel lidt ned ...
Med hensyn til at falde i søvn med flasken, så prøv om du stille og roligt kan lære din dreng at falde i søvn uden at have flasken i munden. Han skal stadig have sin flaske, han har behov for sin mælk, men prøv om du kan putte ham i seng lige inden han falder helt i søvn. Altså så han stille og roligt lærer at sove der, hvor du ønsker han skal falde i søvn uden at være afhængig af at have en flaske i munden.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og ha en fortsat god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske