Svar: Skrigeture og søvnbehov
19. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Kari
Der er ingen tvivl om at alder og udvikling, separationsfasen osv. spiller ind på jeres drengs nattesøvn i øjeblikket, at ændre på hans søvnvaner om dagen vil derfor ikke garantere roligere nattesøvn ... Men, når det er sagt, så er der heller ikke tvivl om at den mængde søvn jeres dreng får i løbet af dagen og de sene tidspunkter han sover på - ofte står han jo først op fra sin middagslur efter kl. 17 - det spiller ind på hans vågne periode om natten og hans problemer med at sove lidt længere om morgenen ...
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for ca 14 timers søvn i døgnet - nogle lidt mindre. Det betyder at hvis jeres dreng sover ca 4 timer middagslur, så vil han max sove 10 timer om natten. Når I putter ham kl. 19-20 så vil han naturligt ikke kunne falde i søvn på det tidspunkt, men vil først overgive sig kl. 20.30-21 som nu ... han vil på samme måde ikke kunne sove til kl. 7 om morgenen eller senere, men vil naturligt ofte vågne kl. 6.
Der er for mig at se en tydelig sammenhæng mellem hans urolige søvn om natten og den rytme I har for dagen og jeg synes faktisk I skal overveje om ikke han skal vækkes i dagtimerne. Både så hans middagslur ikke ligger så sent, men også for at få afkortet dagssøvnen og få forlænget nattesøvnen, så han længere behøver være vågen en time i løbet af natten, men i stedet kan sove hele natten igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10, sover 45 minutter til max 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende og meget gerne også suppleret med lidt grøntsagsmos, så I er sikre på at han får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her 1½ time
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Igen både mad i stykker og mad som er moset - kartofler og ris kan gives med lidt sovs, frikadelle kan gives i små stykker. Spiser med fingrene eller med gaffel og suppleres med lidt på gaffel eller ske. Vand af kop.
Kan tilbydes en godnatgrød inden sengetid.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover herefter videre til næste morgen tidlig.
Man kan naturligvis altid diskutere hvorvidt man skal vække børn om dagen eller lade dem sove. I forhold til jeres ønske om en længere og mere sammenhængende nattesøvn, så lyder det som okay, at holde jeres dreng mere vågne i dagtimerne ..
I skal naturligvis medtænke at han lige nu har behov for ekstra tryghed og nærhed, fordi han er i separationsfasen. Derfor er det vigtigt at I lytter til ham, sidder lidt hos ham når han skal sove osv. Han forstår ikke at I er der, når han ikke kan se jer - for ham er I ligesom bare forsvundet, han kan ikke forholde sig til at I sidder inde i stuen. Derfor må I vurdere hvorvidt I skal sidde der til han sover eller i stedet gå lidt frem og tilbage, netop for at vise ham at I er der og samtidig give ham signaler der viser at det også er sengetid for ham.
Hvis man vælger at gå til og fra, så er jeg ikke tilhænger af at man forlænger tiden, jeg bryder mig ikke om at børn græder sig i søvn. Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Den øgede motoriske udvikling betyder at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Han kan også græde fordi han er overtræt og har behov for hjælp til at falde i søvn - det er dog ikke tilfældet hos jer, her græder han sandsynligvis fordi han ikke er træt nok til at sove og ingen kan sove på kommando - heller ikke jer selv.
Det er vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Derfor skal han naturligvis puttes i sin seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det skal være et trygt og rart sted.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved endten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos ham. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan han græder og hvad hans protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så er det vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig, og man må meget gerne kærtegne, holde i hånd, stryge barnet over håret, synge lidt, sige lidt beroligend ord osv. - hvilket man jo slet ikke må, hvis man kører efter "godnat og sov godt ...
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Derfor kan man nogle gange sidde hos barnet, holde lidt i hånd og bare være der og det er langt bedre at bruge 10 minutter på denne måde og barnet så sover, end at gå og barnet græder sig i søvn.
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Tilsidst vil jeg lige sige at gråd og skrig om natten naturligvis også kan skyldes smerter - ofte fra tænder eller ørerne, så I skal naturligvis også sikre jer at han ikke har ondt.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske