Svar: Nedskæring af flasker + lure
18. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil fortsat i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt for at få deres mælkebehov dækket. Omkring 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker (400ml) som barnet har behov for indtil 12 måneders alderen. De 400ml mme er vigtige i forhold til at sikre barnet både jern, kalk og vitaminer.
Når man i 10 måneders alderen skærer ned og giver 2 flasker dagligt, så er det forskelligt hvad der passer barnet og familien bedst. I nogle familier bibeholder man flaske aften og sen aften, hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig og dagen starter med en morgengrød. I andre familier giver man flaske inden sengetid aften og giver så barnet flaske igen når barnet af sig selv vågner i løbet af natten/tidlig morgen. Her ofte mellem 03-04, hvor efter barnet sover til morgen og dagen starter med en grød.
At sove igennem svarer her altså til at sove fra midnat til næste morgen tidlig eller at sove fra man puttes til man vågner om natten, får en flaske og sover igen. De fleste børn under et år har altså brug for at få mælk at drikke i løbet af natten - man kan ikke forvente at børn i den alder sover fra kl. 20 til næste morgen kl. 07 uden at få noget at drikke. Nogle børn kan - men de fleste kan faktisk ikke :o)
Med hensyn til lur og behov for søvn om dagen, så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med kun en lur dagligt og den vil ofte ligge mellem 12-14. Først efter 3 års alderen begynder barnet at kunne springe middagslur over - de fleste børn på 4 år sover således ikke længere til middag.
Det lyder helt naturligt at din datter lige nu har behov for lidt ekstra søvn, det er en stor omvæltning at starte i institution, der er mange indtryk at bearbejde og det gør hun i drømme. Det er også helt naturligt at hendes øgede motoriske udvikling påvirker søvnen, lige nu sover hun måske ekstra, søvnen bliver dog ofte også lidt mere urolig i denne periode.
Det lyder som om at hun er god til at regulere sit behov fint selv.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske