Svar: Overgang med familiemad mv
18. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at din datter er glad for rugbrødshapsere og du må her sørge for at variere tilbuddet af smørbart pålæg. Det vil være rigtig godt, hvis du kan bruge fiskepålæg flere gange om ugen, det kan være sildepostej, torskerogn, makrel, tun eller lignende og er hun god til at tygge, så må hun også meget gerne få lidt rejer eller muslinger.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan supplere hendes indtag af rugbrød med grøntsagsmos. Det kan være mos fra aftenen i forvejen (måske det smager bedre dagen derpå :o)) det kan også være mos du køber på glas. I det hele taget er det jo dejligt at hun spiser grøntsagsmos :o)
Nu hvor hun er 8 måneder, så må hun faktisk få rigtig meget og meget gerne mad som smager af noget. Det kan være rigtig godt at bruge lidt sovs i madlavningen da det er med til at 'smøre' lidt og får maden til at glide lettere ned ligesom grøntsagsmos. Børn kan ofte godt lide retter som lasagne, pasta med kødsovs, laks med pesto, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry og lignende og du må meget gerne give hende sådanne retter.
Du kan supplere hendes mosede mad med lidt mad i stykker, således at du f.eks. giver hende lidt godt kogte pastaskruer i hånden og lader hende spise lidt af dette selv, imens du supplere med pastaretten moset med en gaffel og du så mader hende - altså et mix mellem at spise selv og blive madet. Du kan også give hende et kvart stykke rugbrød om aftenen, går hun igang med at spise det, så glider der ofte også lidt af det andet på tallerkenen med ned. Det kan være en måde at få hende igang på.
Og så skal du naturligvis også sikre dig at hun er sulten nok, at hun ikke indtager for meget mælk i løbet af dagen osv. som fjerner lysten til mad - men det fremgår også af den plan for dagen jeg har sendt dig tidligere .. :o)
Der er ikke nogen fast mængde på rugbrød, nogle børn spiser meget (1½ rundtenom), andre betydeligt mindre (½ rundtenom) + tilbehør. I må forsøge jer lidt frem. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen fortsat have svært ved at blive mætte i rugbrød alene og vil have behov for supplement af grøntsagsmos ved siden af. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker og barnet bliver simpelthen for træt inden det er blevet mæt nok, så skemad er stadig vigtigt og nødvendigt i denne alder ...
Jeg håber I atter er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro på - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske