Svar: Ser kostplanen okay ud?
18. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Laila
Kostplanen ser meget fin ud. Det er helt normalt at børn i din datters alder spiser mindre og lukker munden for skeen. Det handler om at hun lige nu er igang med separationsfasen, hun er igang med at udforske verden, dine reaktioner, sin egen formåen og sin egen selvstændighed, viser mere og mere egen vilje.
Det vigtigste er at hun spiser og har lyst til at sidde ved bordet, smager på maden og i det hele taget forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Og det lyder til at være tilfældet hos jer. Derfor skal du ikke gå i panik, hvis hun en dag ikke spiser så meget, det gør ikke noget, lidt har også ret og spiser hun ikke så meget til det ene måltid, ja så spiser hun nok lidt til det næste ... Netop derfor er de små hyppige måltider også vigtige.
Det er fint at du er fleksibel omkring formiddagsmåltidet, hvordan hun spiser her afhænger af hvordan hun sover og de dage hvor hun spiser både ½ bolle og lidt frugt om formiddagen, så spiser hun måske lidt mindre til frokost og andre dage er det så modsat.
Du kan prøve at motivere hende til at spise med en gaffel, det kan hun godt lære med den alder hun har. At spise med ske er stadig for svært, men du kan stadig supplere med lidt skemad, hvis du synes hun mangler lidt ekstra. Netop i denne alder, hvor børn undersøger og gerne vil selv, så spiser de ofte ikke helt, hvad de har behov for, det trætter at udforske og de mister simpelthen koncentrationen og vælger derfor maden fra. Nogle gange kan man dog godt få lov til at supplere med lidt på ske, fordi de faktisk godt kan spise lidt mere, de er bare for trætte til selv at gøre det.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Morgen/formiddagslur som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - det kan være godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod eller lignende til at øve pincetgreb - også rejer og muslinger kan gives. Hun kan spise med fingrene (øve pincetgreb) eller spise med gaffel. Suppleres evt. med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan godt være mos fra glas.
Middagslur - amningen kan du forsøge at springe over.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, en ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få det samme som I andre, fortsat noget der er moset og anden mad i stykker - kartofler kan moses med sovs, stykker af frikadelle kan gives ved siden af. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23.30: Flaske med vælling som nu og sover til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, som du kan se er der ikke store ændringer i forhold til den plan I kører i øjeblikket. Lidt omkring mere mad i stykker, supplement med mos og måske prøve med en gaffel - og så fjerne amningen om dagen, men ellers er det helt fint og alderssvarende det du fortæller :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske