Svar: Mad og stop med amning - 6 mdr.
18. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med en madplan, som kan få hele dagen til at gå op i en højere enhed ... :o)
Mit forslag ser således ud
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 6.45-7.15: Havregrød, vand af kop.
Ammes/flaske og sættes i barnevognen og I triller i børnehaven med storesøster, som skal afleveres. Måske trives han med en morgenlur, måske er han vågen og sover først når I kommer hje, her må I forsøge jer lidt frem.
Formiddag: En lille smule frugtmos, frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende blød frugt at sutte på, vand af kop.
Hvis han ikke har sovet morgenlur sover han formiddagslur herefter. Har han sovet om morgenen springer han formiddagsluren over.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes/flaske, tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på og storesøster hentes. Passer det bedre en dag at hente hende inden, så må du trille med ham imens han sover og give ham mælk og frugt, når I kommer hjem.
Powernap begynder at kunne blive spruget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at sutte på, sidder med ved bordet, I spiser alle sammen og udgangpunktet bliver stille og roligt den mad I andre får :o) Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk midt nat.
Som du kan se indgår der fortsat mange flasker/amninger i løbet af dagen og da du ønsker at trappe ud af amning, så er det en god idé at erstatte med en flaske, da din dreng ikke er ældre end han er.
Det kan nogle gange hjælpe at komme udmalket modermælk i flasken, så smagen er noget han kender, noget han kan forholde sig til. Det hjælper også nogle gange at det er far eller en anden som giver flasken, da han ikke forbindes med amning. Og så har det også noget at sige, hvad flasketype man bruger. Nogle børn har det bedst med flade anatomiske flaskesutter, andre med de mere lange og runde sutter - man må her forsøge sig lidt frem. Hvis din dreng bruger sut, så kunne du med fordel prøve en flaskesut som minder som sutten i formen.
Du skriver at du ikke har lyst til at amme mere, men ikke hvad årsagen er ... Det er ofte problematisk at gå over til flaske, når man har ammet i ½ år - der er en meget stor sandsynlighed for at barnet foretrækker den ægte vare og fravælger flasken og derfor er det ikke sikkert at det bliver uden kamp.
Det kan her også nogle gange hjælpe at give flasken på ydertidspunkter, altså sen aften og tidlig morgen, fordi barnet her halvsover og ikke protesterer helt så voldsomt.
Hvis det ikke lykkes dig at få ham til at tage flaske, så må du amme lidt endnu. Du skal her tænke på at behovet for mælk nedsættes stille og rolig i takt med at han spiser mere og mere rigtig mad. I 7 måneders alderen vil 4 amninger/flasker ofte være tilstrækkeligt i 8-9 måneders alderen vil 3 amninger/flasker kunne dække hans behov. Så afhængigheden af dig bliver altså mindre i takt med at han bliver ældre.
Det er vigtigt at han får enten modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år. Lykkes det ikke med flasken og vælger du at stoppe amning, så er det vigtigt at du får modermælkserstatning i ham på anden vis - og det vil så være af kop. Igen bliver han jo bedre til at drikke af kop i takt med at han bliver ældre - men det vil være svært at dække behovet for mælk udelukkende via kop, når han ikke er ældre end han er. Det bliver let lettere i 9-10 måneders alderen, men ikke lige nu ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver dig lidt idé om hvad du kan forvente. Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske