Svar: Fedtstof i mos
17. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Laursen
Hej med dig. I det første leveår vokser små børn meget hurtigt og gennemgår en meget stor udvikling. I gennemsnit tredobler barnet sin vægt indenfor de første 12 måneder og vokser med godt 25 cm. Barnets energibehov, skal dækkes via maden, hvis barnet ikke får tilstrækkeligt med energi vil det ikke vokse som forventet.
Små børn kan kun spise meget små mængder ad gangen. De er simpelthen ikke i stand til at spise en mængde der i størrelse kan dække deres energibehov og derfor er man nød til at energiberige deres mad, for at sikre at de får energi nok og dermed sikre en normal vækst og udvikling.
Energi i maden får vi fra fedt, kulhydrat (især fra stivelse og sukker) og protein. Vitaminer og mineraler findes også naturligt i maden og er vigtige, men de giver ikke maden energi. Der er forskel på, hvor meget energi de enkelte næringsstoffer bidrager med, når man taler energi. F.eks. giver 1g fedt dobbelt så meget energi som 1g kulhydrat eller 1g protein. Fedt er altså det næringsstof som giver mest energi pr. gram og derfor skal man tilføre fedt i børns mad.
En tynd grød eller en grød udelukkende lavet på vand eller en grøntsagsmos kun tilsat kogevandet, vil normalt ikke indeholde energi nok til at dække barnets behov. Ren frugtmos har ofte også en meget lav energitæthed, - undtaget her er bananmos og avokadomos (som jeg i øvrigt vil anbefale at du først starter med, når din søn bliver 6 måneder).
Der er ikke en bestemt type fedtstof, som man siger egner sig bedre end andre. Det anbefales at variere mellem brugen af smør eller smørlignende produkter og plantemargarine og/eller
planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.
Det vil sandsynligvis en fordel, hvis man ikke altid bruger smør, fordi barnet i forvejen for en del af denne type fedt via mælken. Derfor er olier gode i f.eks. grøntsagsmos og man kan godt en gang imellem bruge olier, som indeholder de vigtige omega 3, 6 og 9 som du foreslår.
Disse essentielle fedtsyrer får vi dog også når vi spiser fisk og det anbefales derfor at man i 6 måneders alderen begynder med kogt fisk i grøntsagsmosen og på den måde sikrer barnet disse fedtsyrer på mere naturlig vej. Det er nemlig sådan at frisk fisk også bidrager med vigtige ting som jod, selen og d-vitamin, hvilket ofte er skilt fra, når man køber fiskeolietilskud. Man får altså flere vigtige vitaminer og mineraler ved at bruge fisk i madlavningen - det handler ikke kun om at give barnet omega 3, 6 og 9 ...
Din dreng bør ikke falde ned på kurverne, men bør holde sin egen kurve, som tegn på at han trives. Det gør ikke spor at han ikke hører til de største børn, han må gerne være mindre end gennemsnittet, han kan også i kraft af sin halve 'asiatiske baggrund' være mindre end de danske børn, men han skal vokse og tage på i vægt - han bør ikke tabe sig, eller helt stoppe med at vokse i længden.
Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer, giver flaske eller hvordan din dreng generelt er ernæret. Det at han lige nu har en perioder, hvor han tilsyneladende ikke vokser eller tager på tyder på at han har behov for noget ekstra mælk eller mad. Det lyder således fint at du vil begynde med lidt skemad, men du skal også overveje om han skal have lidt mere mælk ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske