Svar: Hvor meget søvn? - 18 mdr.
17. maj 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Lisa
Det lyder som om at din datter har et rigtig godt sovehjerte og som om at hun trives med at få al den søvn hun får. Derfor lyder det ikke som om at det er noget du skal gå ind aktivt og ændre på lige nu.
Børn er forskellige også når det drejer sig om søvn og søvnbehov. De fleste børn vil mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og da din datter er 18 måneder nu, så vil det således i forhold til gennemsnittet være almindeligt at hun ikke længere behøver formiddagslur. Men her adskiller hun sig så fra gennemsnittet og det er okay.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have lidt mere tid sammen med hende og derfor godt kunne tænke dig at aflevere hende senere i dagplejen. Jeg tænker dog at det ændrer sig stille og roligt i løbet af kort tid, om ikke andet i takt med at I har fri, holder ferie eller lignende, hvor hun naturligt vil kunne få lov til at sove til hun vågner af sig selv om morgenen og derfor vil kunne springe formiddagsluren over og nøjes med en middagslur. Hendes rytme vil således stille og roligt ændre sig - lige nu lyder det som om at hun har brug for at sove som hun gør.
Hvorvidt hun kan kapere at blive holdt vågen nogle dage og sove andre dage eller om det vil forvirre hendes indre ur for meget, må næsten komme an på en prøve. Hvis du har mulighed for at have hende hjemme om morgenen og lade hende vågne af sig selv mod at aflevere hende lidt senere i dagpleje, så synes jeg det kan være et forsøg værd. De dage, hvor de tager i legestue kunne du jo evt. aflevere hende i legestuen i stedet for i dagplejen, det kunne give jer lidt mere tid at løbe på om morgenen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske