Svar: Overtræt
16. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Michael
Tillykke med den lille pige :o)
Det første I skal være opmærksomme på er naturligvis om jeres datter får mælk nok. Det er ofte sådan at børn i 4-6 ugers alderen begynder at få behov for lidt mere mælk, de skal lægges lidt mere til og derved øges mælkemængden. Derfor kan det være en god idé at I i en periode, forsøger at følge denne rytme:
Start med at amme hende, når hun vågner af en lur, få hende til at spise effektivt og godt ved brystet, I kan høre at hun synker, se mælk i hendes mundvige osv. Når hun slipper og tydeligt er mæt og fyldt med mælk, så skifter I hende, pludrer lidt med hende osv. og inden hun så skal sove igen, så ammes hun fra modsatte bryst. Her kan hun være fleksibel - nogle gange dier hun kortvarigt, andre gange i længere tid - det er et tilbud som hun selv styrer. Næste gang hun så vågner af en lur, så starter man på det bryst, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt og effektivt der, skifter hende, tilbyder modsatte side og putter hende igen.
Ved at amme hende på denne måde, så sikrer I hende for det første mælk nok, men får også stimuleret til lidt mere mælkedannelse og det i sig selv kan give mere ro :o)
Derudover vil det være en rigtig god idé at svøbe hende, det at svøbe hende i et klæde, vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Hendes faldrefleks/mororefleks er stadig kraftig - lige når hun er ved at falde i søvn, lige når hun er ved at skifte søvnfase, så flagrer hendes arme og hun vågner og græder. Hvis du svøber hende, så hjælper du hende til fysisk ro og holde sammen på sig selv og derved komme videre i søvnen.
Når hun sover dybt, så kan du lette på svøbet, så hun ikke får det for varmt, men lige nu er det fint at holde hende svøbt. Når hun skifter søvnfase ,så er det lidt ligesom at falde i et hul - det kender du også fra dig selv, fornemmelsen af at falde. Du spjætter, kender fornemmelsen og falder atter til ro, men jeres lille pige hun bliver forskrækket, vågner op og skal atter beroliges og lulles i søvn og her kan svøbet være en god idé.
Derudover kan I overveje om I skal til at introducere en sut og en sutteklud. Det at blive svøbt og blive puttet med en sut, kan hjælpe hende til at holde roen og sove bedre og det kan være en god måde at få hende til at sove lidt længere på.
Se evt. bogen "Svøb dit barn" som du finder i min bogguide under 'sygdom, behandling og handicap'.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske