Brev:
Rejsende farmand
15. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Rejsende farmand
Hej Helen.
Så blev det min tur til at komme med spørgsmål.. Vi har ellers brugt din hjemmeside meget og tit fundet trøst, opmuntring og løsningsforslag blandt andres breve og ikke mindst dine svar, ved diverse små-problemer der nu engang melder sig, når man er blevet forældre :-)
Vores datter Silje er 14 måneder. Hun er netop i dag startet i privat dagpleje, da hun desværre fik en dårlig oplevelse med vuggestuen, selvom vi på alle områder havde vurderet Silje til at være et vuggestuebarn. De utrolig mange børn og voksne var for meget for Silje.. Hun kunne ikke rumme det, blev indelukket, ked af det, utryg og ja,… ændrede sig bare alt for meget, især ved skiftning hjemme.
Da jeg valgte at snakke med vuggestuepersonalet, opstod der desværre nogle misforståelser og tilliden fra min side forsvandt og min mave gjorde ondt når jeg afleverede Silje.. Jeg har mange års erfaringer som medhjælper i vuggestue, hvilket heller ikke har gavnet mig. Mine forventninger har måske været for høje?!
Min mand arbejder i Schweiz. Har en fast arbejdsrytme på 5 arbejdsdage/5 fridage. Det fungere rigtig godt for os voksne, men vi har svært ved at finde ud af om det har nogen negativ indvirkning på vores datter?! Det har ligeledes været svært for os at finde råd og vejledning om lige præcis dette, så derfor vil jeg høre om du har nogle erfaringer med fædre der rejser meget ind og ud af et barns hverdag?
Som sådan kan vi ikke mærke drastiske ændringer på Siljes almene tilstand alt efter om farmand er hjemme eller ej, men Silje er – især efter vuggestuen – meget opmærksom på, hvor jeg er henne og når far er hjemme, hvor han er. Så det kan nogle gange virke som en mindre kontrol, og har desværre påvirket hendes ellers store glæde for at sidde og fordybe sig i noget legetøj, hvilket lige pt. er ikke eksisterende. Selvom vi leger meget med Silje, viser hende hvordan legetøjet virker osv., ønsker vi jo hellere ikke at hun til sidst ikke kan lege selv overhovedet. Kan vi gøre noget anderledes? Er det alderen der gør at hun er mere bevidst? Og vil det gå over? Er der noget vi kan gøre for at hun finder tryghed og harmoni i den verden vi voksne har opstillet for hende?
Vuggestueoplevelsen har selvfølgelig sat sine spor i såvel barn som voksne, men vi ønsker at komme videre, og håber især at den nye private dagplejer viser sig at være en god løsning.. Selvom vi forbereder os på en voldsom reaktion når hun skal til at være der alene :-)
Mange hilsner og tak
Pernille