Svar: Sove ikke igennem - 7 mdr.
15. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære mor til 2
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger dagligt og de vil ligge mest hensigtsmæssigt aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur - så der er plads til mere rigtig mad i løbet af dagen.
I 8-9 måneders alderen kan man ofte skære ned til 3 amninger dagligt og det vil være amningen om dagen der fjernes, så amningerne i denne alder altså ligger aften, sen aften og tidlig morgen. At sove igennem betyder altså at barnet kan sove fra ca midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk.
I 10 måneders alderen kan man ofte skære ned til ca 2 amninger dagligt og her er det forskelligt hvad der passer familierne bedst. De fleste vælger at bibeholde amning inden putning og nogen ammer så barnet omkring midnat, hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig uden at få mælk. Andre vælger at amme inden putning og ammer så barnet, når de melder sig selv i løbet af natten, det kan så nogle gange være kl. 04 om natten og herefter sover barnet så videre til det er tid at stå op og få grød. At sove igennem i denne alder er altså at sove fra kl 20 til 03/04 blive ammet og sove igen eller at sove fra 20, blive ammet kl. 24 (eller 01 som hos dig) og så sove videre til næste morgen tidlig og starte dagen med grød.
Det er meget få børn der i 10 måneders alderen vil kunne sove fra de bliver puttet kl 20 og så til næste morgen tidlig kl 06/07 uden at få mælk eller vand at drikke. De har behov for både mælk og væske i dette tidsrum, netop fordi de om dagen skal spise meget mere rigtig mad og et for stort indtag af mælk i dagtimerne fjerner lysten/appetitten til dette ...
Med hensyn til den opvågning din datter har kl 01, så kan du med fordel godt forsøge at lægge hende til brystet sen aften inden du selv går i seng. Hun kan her sandsynligvis spise i søvne og fyldt godt op inden midnat, kan du være heldig at hun sover uden at vågne til næste morgen tidligt - det kan være et forsøg værd. På den måde kan hun undvære mælk midt nat ...
Jeg håber dette er svar på dit spørgsmål om hvad det betyder at sove igennem ... Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske