Svar: Mme - hvilken slags
15. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig og du kan godt forsøge at lære Frederik at tage imod en flaske. Hvis han aldrig har taget en flaske før, så kan det dog godt komme til at kræve lidt at få ham til det - men det er et forsøg værd.
Nogle gange hjælper det at starte med udmalket modermælk fordi smagen så er noget han kender og så kan han nøjes med at koncentrere sig om en ny sutteteknik .. Men ellers kan du starte med modermælkserstatning og nu hvor han er 4 måneder så kan du give ham både type 1 og type 2.
Type 1 er til børn fra fødslen, det er fuldgyldige produkter, hvilket betyder at barnet kan leve udelukkende af det. Type 2 er ofte tilskudsblandinger (undtaget er dog NAN 2 og Allomin 2) og det betyder at man kan give det som tilskud til anden mad/mælk. Vælling er f.eks. en tilskudsblanding.
Men, der er især 4 firmaer i Danmark som laver modermælkserstatning og det er Nestle, Beauvais, Hipp og Arla.
Nestle producerer NAN, det fås i NAN 1, NAN 2 og NAN H.A. Sidstnævnte er til børn med tendens til træg mave og så har den delvis effekt i forhold til allergi. NAN indeholder flerumættede langkædede fedtsyrer Omega-3 og Omega-6. NAN kan købes i brikform og som pulver.
Beauvais producerer Allomin 1 og 2 og som også fås i en grøn udgave - det man kalder for syrnet Allomin. Sidstnævnte er til børn med tendens til træg mave. Allomin indeholder også flerumættede langkædede fedtsyrer Omega-3 og Omega-6. Allomin kan købes i brikform og som pulver.
Hipp er kendt for at være økologisk. De producerer en modermælkserstatning og en tilskudsblanding. HIPP har også ry for at være lidt sødere i smagen (uden at det er tilsat sukker), hvilket mange børn godt kan lide, så hvis du er til økologiske, så kan du vælge HIPP. HIPP sælges i pulverform.
Arla producerer faktisk også modermælkserstatning og der er ernæringsmæssigt ikke noget i vejen med denne. Den hedder Babymælk og er faktisk billig i forhold til de andre. Babymælk sælges kun i brikform.
Der er ikke dårlige modermælkserstatninger på markedet i Danmark og hvad du skal vælge afhænger helt af hvad du synes tiltaler dig mest. Det kan også afhænge af hvad I kan købe der hvor I handler oftest - det må jo gerne være praktisk at få fat i erstatningen ...
Hvor meget din dreng skal tilbydes i flasken afhænger helt af hvornår du forventes at være hjemme igen. Et eller andet sted tænker jeg at han naturligvis skal have lov til at spise det han har behov for, når far passer ham - men ved I at du er hjemme igen inden for en time og kan amme ham, når du når frem, så er det naturligvis også godt at give ham lidt, så den værste sult er stillet og så lægge ham til brystet, når du kommer hjem. Du vil jo også have behov for at blive 'tømt', når du har været væk hjemme fra og den bedste til det er jo din søn ...
Indtaget af mælk kan variere efter tidspunkt på dagen, men de fleste børn vil i din drengs alder drikke 150-180ml af en flaske. Første gang I forsøger, kan I naturligvis prøve med mindre for at se hvordan han reagerer på det.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske