Svar: Finjustering af putning
14. maj 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære standhaftige mor
Små skridt i den rigtige retning er godt, også selvom de er små ... så hold fast i de positive fremskridt :o)
Du skal naturligvis sikre dig at hun er træt nok når hun puttes og ikke kan falde i søvn fordi hun ikke er træt nok. Altså putte tidspunktet skal være rigtigt.
Men derudover så lyder det som om at datter er ved at være der, hvor hun godt fornemmer at du går og derfor ligger og holder sig vågen indtil du kommer igen og putter med hende? Du skal i hvert fald lige prøve at skelne tingene lidt fra hinanden her:
- Er hun bange for at ligge alene og vil hun lægge sig til at sove i løbet af 10 minutter, hvis du sidder hos hende? Så er det fint at sidde der - men igen under 15 minutter, ikke hvis det trækker ud til en time
- Ligger hun og bruger kræfter på at at holde øje med hvorvidt du er der eller om du går? Så er det fint at blive ved med at gå, men naturligvis hele tiden betrygge hende i at hun godt kan sove nu. Man kan nogle gange godt veksle imellem disse to metoder, så man starter med at gå og når man så kan mærke at hun har svært ved at overgive sig til søvnen, så sætter man sig hos hende, holder hende i hånden, og hun falder trygt i søvn i løbet af få minutter.
- Er hun træt nok? Det er naturligvis vigtigt at puttetidspunktet er det rigtige. Men der ligger også det i det, at man hurtigt kan få en vane med at ligge vågen i sin seng og at det er sådan putteritualet skal være. For at bryde dette mønster, så kan man faktisk nogle gange gøre det, at man først putter hende kl. 21.30, hvor du ved at hun er så træt at hun vil falde omkuld med det samme. Dagen efter putter du hende så kl. 21.15, næste dag kl 21, dagen efter 20.45 osv. indtil du når det tidspunkt som du synes er passende.
Samtidig med at man gør dette, så bibeholder man tiderne om dagen. Det er altså meget vigtigt at hun ikke får lov til at sove 15 minutter længere om morgenen eller til sin middagslur, hun skal netop komme lidt i underskud, for at kroppen mærker at den er træt, for at give hende fornemmelsen af "jeg er træt, jeg vil faktisk gerne i seng nu..". Så hvis man bruger denne metode er det altså vigtigt at barnet ikke indhenter det forsømte i dagtimerne, det skal netop ind om aftenen, hvor barnet skal vænnes til at komme tidligere i seng.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske