Svar: Søvnudfordringer
14. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære A
Mange børn får det man kalder for ulvetimen og det lyder som om at det er det I oplever sidst på dagen hos jer.
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille pige, så lyder det som om at hun sover rigtig fint i løbet af dagen. Hun sover faktisk en del, er sjældent vågen i mere end 1½ time af gangen, så skal hun puttes igen. Det er helt normalt, men måske netop fordi hun sover så godt først på dagen, så har hun sværere ved at sove sidst på dagen, hvorfor hun lettere bliver overtræt ...
Hun er for lille til at I kan indføre en rytme omkring søvn endnu, hun skal stadig have lov til at regulere sin søvn selv og som udgangspunkt sover hun når hun er træt og vågner, når hun ikke behøver sove mere. Men I kan godt forsøge at skabe lidt mere ro omkring hende, både i løbet af dagen og også især sidst på dagen - der hvor tingene kammer over for hende.
Nogle forskere mener at "ulvetimen" skyldes at barnet har fået så mange stimuli/indtryk i løbet af dagen, som det har svært ved at kapere fordi centralnervesystemet stadig er under udvikling. Hvis dette er rigtigt, så bliver det vigtigt, at man som forældre ikke prøver en hel masse nyt, for at få barnet til at holde op. Nye indtryk har det jo netop ikke brug for, da det har fået indtyk nok i løbet af dagen.
Ofte er det netop hvad der sker, når barnet græder og vi søger at få gråden til at stoppe - vi prøver 117 forskellige ting i håb om at et eller andet virker: Over til mor, over til far, skifte ble, prøve med lidt flaske, tilbage til mor, forsøge med en sut, vugge lidt, gå lidt, forsøge med en rangle, ned i liften, op igen ... og det eneste vi gør er at tilføre barnet endnu flere stimuli som faktisk er det barnet protesterer over.
Du fortæller at I har fået en lillesøster - I har altså et større barn som jeg tænker kommer hjem og er aktiv hjemme om eftermiddagen. Her kommer far også hjem, fjernsynet kører, der skal laves mad osv. Der er rigtig meget uro på dette tidspunkt og dermed rigtig mange stimuli for jeres datter.
Små børn som jeres datter kan ikke lukke lyde ude. Hun hører ligesom det hele. Den evne vi har til at lukke til og fra, den evne har hun ikke udviklet endnu. Når du hører radio, så hører du en sang du synger med på, så kommer der noget du ikke hører, så er der noget i radioavisen som interesserer dig og du lytter igen og så kommer der igen noget du ikke hører. Din datter kan ikke dette, hun hører ligesom alt og derfor må du hjælpe hende til ro, du må sørge for at hun bliver skærmet for lys, lyd osv.
Det er sandsynligvis også derfor at hun nogle gange falder til ro og bare ligger og kigger, når du putter hende i barnevognen. Den skærmer hende, den hjælper hende med at lukke verden ude, med at slippe alle indtryk.
Prøv derfor at lægge hende afsides, så der ikke er for meget uro omkring hende. Bliver hun ked af det, så gå evt. ud med hende, stil jer på terrassen, under et stort træ, lad hende kigge op på bladende der bevæger sig i vinden. Læg dig ind i soveværelset og put med hende i sengen osv. Hvad I nu kan gøre, hvad mulighed I nu engang har for at hjælpe hende til ro.
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske