Svar: Opdragelse - kaste med mad
14. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Hej igen
Der er igen tvivl om at din datter undersøger, hvad reaktion hun får fra dig, når hun smider med maden. En ting er hendes undersøgelse af maden, hvordan ser det ud, hvordan føles det, når det smattes ud mellem fingrene, falder på gulvet osv. - noget andet er den læring der ligger i "hvordan kan jeg med min handling påvirke den anden" og det er her hun lige nu undersøger ekstra meget.
Hun gør det ganske givet ikke for at være uartig, det handler om at hendes udforskningstrang er stor og hun er igang med at lære. Derfor er det også begrænset, hvor meget man kan skælde ud, det er begrænset, hvor meget hun forstår.
Det bedste man kan gøre er at motivere hende til det I gerne vil have hende til, altså netop "ind i munden skat, mmm mam mam, må mor smage - mmm smager dejligt" osv. så fokus komme på maden og at den skal i munden. Det vil også være rigtig fint at I ikke har fuld fokus på hende, når hun spiser. Du behøver ikke kigge på hende hele tiden, selvom hun er sulten så kigger hun jo på dig - jeres øjne mødes og I sidder begge med forventningen 'hvad sker der nu...?'. Sæt hende ned langs siden af bordet, så hun ikke sidder og troner for bordenden, sæt dig og læs i avisen, tøm opvaskemaskinen eller lav noget andet en gang imellem, imens hun spiser så den fulde opmærksomhed ikke hele tiden er rettet mod hende.
Og sviner hun så rigtig meget, vælter tallerkenen, glasset osv. så må man naturligvis godt markere at her går en grænse, det er ikke sjovt og så sige nej. Det er her vigtigt at være klar i sine signaler og det er ofte en god idé at lade en handling følge med - det kan være at flytte tallerkenen imens man siger nej eller at fjerne hende fra bordet, fordi hun så er færdig med at spise. Men igen, hun er ikke ret gammel, så prøv med de første forslag først ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske