Brev:
Opdragelse - kaste med mad
14. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Opdragelse - kaste med mad
Kære Helen
Vores datter Alma kaster konstant med sin mad. Det betyder sjældent, at hun ikke vil have mere for hun spiser ofte det næste stykke man giver hende (og mange flere derefter) og endda også det samme, hvis man samler det op fra gulvet.
Jeg oplever, at hun "tester" min reaktion. Hun kigger mig direkte i øjnene og kaster. Enten ud på bordet eller på gulvet. Hun kigger ikke efter maden nu, men kun på mig. Jeg siger selvfølgelig nej, nej eller NEJ - forskellige tonelejer afhængigt af hvor meget hun har gjort det :-) og "mammam ind i munden kom dygtig". Halvdelen af gangene spiser hun det så også og kigger undersøgende på mig. Det næste stykke smider hun så igen. De andre gange kigger hun mig direkte i øjnene og fører armen med stykket ud over kanten på stolen. Sidder et stykke tid og slipper så.
Jeg er sikker på, at dette er helt normal opførsel. Det eneste der undrer mig er, at hun er komplet spejlblank, når jeg bliver sur. Selv hvis jeg hæver stemmen eller siger det virkelig vredt fortrækker hun ikke en mine. (Mine venners babyer bliver kede af det, når de får skæld ud af mor!). Det skal siges, at det samme gælder, når min mand "skælder ud". Vi vil nu gerne høre dig, hvornår hun overhovedet kan forventes at forstå dette nej? I hverdagen siger vi jo bare nej og afleder hendes opmærksomhed fra lampen, gardinerne, eller hvad hun var ved at pille ved. Men det kan vi jo ikke ved bordet.
Og når det starter allerede ved første stykke, er jeg heller ikke meget for bare at sætte hende ned og så ingen aftensmad den dag?! Skal vi blive ved med at sige nej eller kan vi bare ignorere det en periode indtil hun måske forstår bedre?
Vi vil naturligvis gerne lære hende at sidde "ordentligt", men vi gider heller ikke have aftensmadshyggen ødelagt ved at vi sidder og siger nejnejnejnejneeeej.....