Svar: Stadig meget afbrudt søvn!
14. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Almas mor
Jeg tror ikke det handler om hverken amning, fuldkorn, cola eller andet ... Jeg tror Almas - og dermed jeres - søvnproblemer hænger sammen med hendes dagsrytme og det faktum at hun først sover middagslur kl. 15-15.30.
Måske har jeg forklaret mig forkert sidste gang, så jeg prøver igen ... :o) Vores døgn er inddelt perioder, hvor vi sover og hvor vi er vågne - man kalder dette for søvnfaser og vågenhedsfaser. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Når vi sover, så vil søvnen være inddelt i faser, altså perioder, hvor vi nogle gange sover let og andre gange sover tungt og det er normalt at vi i løbet af vores søvn vågner op mange gange. Faktisk vågner de fleste af os mellem 10-20 gange hver nat, ofte bare for at skifte stilling, flytte lidt på puden, trække dynen op om os, sparke den af fordi det er for varmt, putter os ind til vores partner osv. Børn sover også på denne måde, har rigtig mange opvågninger i løbet af natten og det er nogle gange nødvendigt at vi hjælper dem med stillingsskift, få dynen om sig osv. Andre gange skal de have lov til at klare det selv.
Det er også sådan at vi om dagen følger en helt fast rytme, vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen, hvor vi tit ville kunne tage en powernap og hvis vi ikke har mulighed for det, ja så klarer vi det med lidt sukker og en kop kaffe.
Det vil normalt være sådan at søvn der ligger om eftermiddagen, naturligt vil påvirke nattesøvnen. Derfor anbefales det at man forsøger at holde en rytme, hvor barnet sover middagslur omkring kl. 13 - når jeres datter først sover mellem 15-16, så er sandsynligheden for at det påvirker hendes nattesøvn meget stor ...
Det handler ikke om hvorvidt hun sover for meget - hun må gerne sove 3 timer i løbet af dagen, det er ikke mængden af søvn der er problematisk hos jer - det er rytmen. Det er fordi hun sover så sent som hun gør, at hun sover så uroligt om natten. Hendes cirkadiske rytme, hvornår hun er vågen, sover, sover let, sover tungt osv. følger en rytme, som hun trives med, men som I ikke trives med. Hun mangler ikke noget, hverken søvn eller aktive vågenperioder, hun udvikler sig godt, er glad, smilende og regulerer fint sit behov - men I trives ikke med det.
I skal derfor gøre op med jer selv, om I kan overleve denne rytme til hun bliver 1-1½ år og måske begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Jeg er ret overbevist om at når hun begynder at have en rytme, hvor hun dagligt sover mellem 12-14, så vil I også mærke forskel om natten ... Det ville undre mig meget, hvis ikke i gør det :o) Alternativet er som tidligere skrevet, at forsøge at ændre på hendes dagsrytme, afkorte hendes formiddagslur - ikke for at korte hendes søvnbehov ned, men for at kunne putte hende tidligere til middagslur, så hele hendes rytme ændres.
Derudover skal I naturligvis medtænke udvikling, amning - søvnassociationer osv. og det lyder her som om at I er meget opmærksomme på det. Det er fint at udnytte at lillepigen ikke længere har behov for brystet inden putning og så i stedet amme hende, når hun vågner op og har behov sen aften. Helt fint, at gøre det sådan. Der er som du skriver mange hylder at finde forklaringer fra - men for mig at se, så handler det om hendes rytme, hendes måde at sove på - altså at hun sover sent i løbet af dagen. Hvis hun nu først gik i seng kl. 22, fordi hun først var stået op fra middagslur kl. 17, så var det sikkert fint, så ville hun derefter sikkert sove roligt til næste morgen tidlig, hvor hun så ville vågne, starte dagen med en amning eller med en portion grød. Men jeres datter falder trods sin sene lur fint i søvn om aftenen, men vågner dog så ofte gentagende gange - hun sover let, har mange lette søvnperioder - og jeg mener at det skyldes hele hendes rytme.
Jeg håber at jeg har fået forklaret mig lidt mere tydeligt denne gang og at I kan bruge mine tanker videre - om ikke andet leve med forklaringen på hvad der sker :o)
Fortsat held og lykke med hende... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske