Svar: Spørgsmål om udvikling - 7 mdr.
14. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Det lyder som om at der er godt styr på maven nu, dejligt.
Med hensyn til motorisk udvikling, så er børn på dette punkt også forskellige, der er dog lidt generelle ting man kan pejle ind efter:
0-3 måneder: Arme og ben strækkes ud, lærer at holde hovedet og kigger på dig, når du pusler, begynder at følge personer og genstande med øjnene, gråden bliver mere og mere nuanceret, smiler bevidst, putter fingre i munden, pludrer mere bevidst og begynder at pludre i dialog, udvikler mere og mere hovedkontrol.
3-6 måneder: Studerer sine fingre og hænder, åbner og lukker hænderne, drejer hovedet bevidst efter lyd, mere og mere hovedkontrol, pludrer til både personer og legetøj, støtter på benene og sidst i perioden gør hoppebevægelser, maveliggende kommer barnet mere og mere op i strakt arm og begynder herfra at trille fra mave til ryg. Griber med hænderne, skifter sidst i perioden fra hånd til hånd, begynder sidst i perioden at få fat i egne tæer og triller herfra fra ryg til mave.
6-9 måneder: Sidder kortvarigt uden støtte på mors skød eller i høj stol, sidder i starten lidt foroverbøjet, men retter sig gradvist mere op og sidder sidst i perioden uden støtte og sidder rank. I maveliggende drejer barnet om sin egen akse, triller bevidst fra mave til ryg, betragter legetøj, putter i munden og banker det i bordet, forsøger at krybe og får sig ofte skubbet baglæns i stedet for fremad, reagerer på kendte personer og bliver mere og mere tilbageholdende overfor fremmede personer, pludrelydende bliver mere og mere varierede og barnet vil sidst i perioden pludre i stavelser som ma-ma, og da-da, står med strakte ben.
9-12 måneder: Kommer op i kravlestilling og står og rokker, begynder at kravle, trække sig op til stående stilling og har i begyndelsen svært ved selv at komme ned igen, begynder at gå lidt rundt ved ting, bruger pincet-greb, efterligner små ord som hej, eller siger mam for "Mad", "Jeg er sulten" eller lignende. Barnet viser tydeligt med sit kropssprog, hvad det gerne vil - f.eks. strækker armene frem for "tag mig op". Barnet kender sit eget navn og begynder at kigge efter mor/far, hvis man spørger "hvor er mor?" og begynder således sidst i perioden at forstå en lille besked.
Som du kan se ud af ovenstående så lyder det som om at Marcus er rigtig fint med og udvikler sig helt alderssvarende. Det er super godt at I svinger ham, tumler med ham, vugger ham, gynger ham osv. Det er rigtig godt for hans motoriske udvikling og det skal I endelig blive ved med. Du kan låne bøger eller købe bøger om børn og stimulation, udvikling, babygymnastik osv.
Jeg håber at ovenstående svar giver dit lidt idé om hvad man kan forvente :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske