Brev:
Spørgsmål om udvikling - 7 mdr.
14. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om udvikling - 7 mdr.
Hej Helen.
Ja, så skriver jeg angående Marcus igen, synes hele tiden der dukker nye spørgsmål op.
Mange tak for sine svar sidst, der er kommet mere styr på maven efter jeg har trappet op på lactulosen til 8ml igen, så må jeg prøve om et par uger at trappe langsomt ned igen. Lige nu er konsistensen ikke hård, men heller ikke smat, så det er vel som det skal være :)
Mit formål med dette brev var faktisk at høre din mening om Marcus' udvikling. Jeg ved godt børn er forskellige, men er bare rigtig nysgerrig om han er nogenlunde med, eller bagud :)
Han sidder stadig ikke selv, og jeg synes stadig ikke han er stabil nok til højstol. Jeg ligger ham rigtig tit på maven (men ikke når han lige har spist), og han rejser sig i strakte arme, rækker ud efter legetøj osv. Nogen gange kan han ligge i en halv time på maven, andre gange fem minutter (men det tæller jo alt sammen :o)
Han er de sidste par dage begyndt at skubbe sig bagud med armene. Jeg har prøvet at hjælper ham til at krybe ved at sætte hånd på fodsålerne, og nogen gange sætter han af, andre gange ikke. Jeg har prøvet at hjælpe ham op i kravestilling, men det kan han slet ikke finde ud af og protesterer højlydt. Hva siger du til dette, er det fint nok, eller er der mere jeg kan gøre for at han snart kan sidde mere selv og krybe/kravle?
Han elsker at komme op og stå og hoppe hos mor og far (er også godt for mors armmuller :o) Så det gør vi rigtig meget med ham.
Vi laver svingture, flyveture, synger, kigger i bog, leger med legetøjet (det "komplicerede" legetøj kan han stadig ikke finde ud af- fx at slå på noget med hammer osv), tittebøh og skiftevis op at stå-ned at sidde mens jeg holder i hans hænder så kan bruger armene, kildelege, vippe/gynge ham mens han ligger på mine ben, vende ham på hovedet, går ture hvor han sidder og kigger på verden (ryglænet kan slåes op i barnevognen), er det også normalt, eller er der mere jeg kan gøre for at stimulere ham? Jeg syns det er svært at finde på nye ting for ham hele tiden, når han ikke kan mere end han kan :)
Jeg har tit set andre børn efterligne det forældrene gør, hvornår skal de kunne det?
Jeg klapper, vinker og holder hånden for munden med lyd, men Marcus kigger bare på mig, han forsøger ikke at efterligne. Hva siger du til det?
Og så er jeg nysgerrig omkring sproget. Jeg snakker rigtig meget til Marcus. Fortæller ham hele tiden hvad jeg gør/laver, og han pludrer meget. Nogen gange sådan nogen skrig og andre gange former han munden som om han vil kysse og laver lyde. Hvornår skal han begynde at sige ba-ba, da-da osv?
Er meget spændt på dine svar :)
Med venlig hilsen
Tina