Svar: Madplan og sovevaner
14. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter sover rigtig fint. Hun har som du skriver en rigtig fin lang nattesøvn og hendes dagslure er derfor naturligt lidt kortere end hos børn, der sover kortere nattesøvn ... Hun lyder til at udvikle sig rigtig godt og lyder ikke ud fra det du fortæller, som en pige der mangler søvn. Du må derfor tro på at hendes søvnbehov er dækket, også selvom hun måske sover lidt mindre end gennemsnittet :o)
Planen for dagen ser også fin ud, men det vil nu være rigtig godt, at du begynder at tilbyde hende mere og mere variation. grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød og også grøntsagsmos af rigtig mange forskellige slags grøntsager. Hun må få stort set alt: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er fint at du også er begyndt med fisk og kylling i grøntsagsmosen, også her må du gerne stille og roligt variere mere og mere. Udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre spiser, indmaden af en frikadelle kan moses ned i grøntsagsmosen lidt tomatsovs kan kommes over osv. Maden begynder altså stille og roligt at smage af mere.
Selvom børn ikke har tænder så kan de også sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden. Netop i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt... Så en agurkeskive sat på den ene tommelfinger er ofte et hit.
Derudover kan du give hende ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil være rigtig dejligt for hende at få lidt i hånden, når hun tilbydes skemad. Det kan f.eks. også være blødere frugtstykker, som en appelsinbåd, en båd fra en blomme, fersken eller lignende. Pas på med f.eks. æble, som let knækker og kan sætte sig fast i halsen og husk altid at have hende under opsyn, hvis hun får noget i hånden at gumle på :o)
Husk også jerntilskud dagligt her fra 6 måneders alderen :o)
Fortsat held og lykke med hende, håber du hermed er hjulpet videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske