Brev:
Søvn og amning - 10 mdr.
14. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Søvn og amning - 10 mdr.
Hej Helen
Nu skriver jeg til dig igen :-)
Jeg har droslet rigtig meget ned i amningerne, er faktisk nede på 2 (aften og nat), igår fik hun kun 1 amning da hun havde spist yoghurt inden sengetid og derfor ikke havde lyst til at spise hos mig.
Hun har indtil for et par uger siden spist 2 gange ved mig om natten, men jeg ville rigtig gerne have den ene amning væk, og der er så det jeg har arbejdet på de sidste par uger. Hun vågner dog stadig 2 gange om natten, og drikker så vand første gang hun vågner (mellem 23 og 24) og bliver ammet mellem 2 og 3.30 ca. Det er ikke hver nat hun er tilfreds med den tår vand, så skælder hun ud noget tid.
Kan hun ikke finde ud af det med at hun kun må få den ene gang om natten nu? Forvirrer det hende at jeg ammer den ene gang? Kan vi tage den helt væk? Hun er jo 10 måneder så det burde jo ikke være noget problem at sige hun ikke skal ammes om natten, men jeg ved, du siger at det er meget normalt at amme om natten ved denne alder ikke?
Problemet er bare at hvis (har jeg også skrevet til dig om før) hun bliver ammet 2 gange om natten, så går det ud over hendes appetit om dagen, og så ender vi i den samme dumme cirkel som før. Hun er nemlig endelig blevet bedre til at spise, dog kan mængderne variere, og er slet ikke i nærheden af hvad mine veninders børn på samme alder spiser, men det bekymrer mig ikke længere.
Er det bedst at droppe amningen fuldstændig, og så erstatte aften amningen inden sengetid med en portion yoghurt?
Vores søns værelse ligger lige ved siden af vores datters værelse, og når hun bliver gal om natten fordi hun ikke kan få den amning hun vil have, så er jeg bange for hun får ham vækket. Det er også sket et par gange. Har du et råd til hvad vi kan gøre? Har prøvet at tage ham med op i vores seng som ligger på førstesalen, men så vænner han sig jo til at sove hos os, og det duer jo ikke.
Jeg gør det når hun vågner, at jeg tager hende op, tilbyder hende vand, og står så og putter hende lidt ind til mig, hvorefter jeg putter hende under dynen og siger at nu skal hun sove osv. Nogle nætter spænder hun sig bagud som en flitsbue (jeg lægger hende på siden) og skriger og skriger. Jeg tysser på hende, aer hende og siger igen at nu skal hun sove. Bliver hun ved, går jeg ud og lukker døren på klem, venter 30-60 minutter og går derind, vender hende om på siden, siger igen at nu skal hun sove osv. osv. Nogle nætter hvor det bliver ved i længe, tager jeg hende igen op, tilbyder vand, putter osv.
Er det en dum måde at gøre det på? Skal jeg hellere stå med hende noget længere?
Det skal også lige siges at hun går fuldstændig bananas hvis det er hendes far som går ned til hende første gang hun vågner.
Hvordan lærer vi hende at sove om natten? som jo egentlig er det vi prøver på.
Med venlig hilsen
Heidi