Svar: Er han for lille til at sove igennem?
13. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Hannibals mor
Det lyder umiddelbart okay, at din dreng sover 6 timer i løbet af natten. Han lyder jo til at spise rigtig godt hele aftenen og tanker sig således op, netop for at kunne tage et lidt længere søvnstræk derefter og jeg går ud fra at han så, når han vågner igen efter 6 timers søvn - atter spiser rigtig godt og hyppigt?
Hvis du har indtryk af at han således spiser godt og effektivt i sine vågne perioder og netop er meget vågen og søgende dagen igennem, hvorefter han så sover et lidt længere stræk, så er det helt okay.
Du skal naturligvis holde øje med hans vægtøgning, han skal jo stadig tage på og vokse godt i længden. Gør han ikke det, så er det uhensigtsmæssigt at han sover meget længe og du kan være nød til at vække ham. Men hvis han er i stand til at få sit behov for mælk dækket i sine vågne timer, så må han altså gerne sove. Det er jo rart at få sin nattensøvn - både for dig og for ham :o)
Det lyder som om at din dreng lige nu får lidt længere tid ved brystet, det lyder således som om at han får lidt mere af den fede mælk med ud. Det giver for det første mere ro i maven, men det er også den mælk, der skal få ham til at tage på. Man kan derfor forestille sig at din nye måde at amme på, hvor du netop får ham til at spise længere tid ved et bryst, vil ændre på hans vægtøgning og gøre at han igen begynder at tage lidt på.
Viser det sig, at han stadig ikke tager helt nok på, så bliver du nød til at drøfte situationen med jeres læge og må så her også tage en snak om hvorvidt flaske alligevel viser sig nødvendigt. Men ud fra det du fortæller, så synes jeg det lyder som om at amning hos jer skal have en chance og at det netop lige nu er ved at vende, hvilket du ser fordi han begynder at sove bedre om natten ...
Håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske