Svar: Et spørgsmål om sødemidler og essens
12. maj 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Charlotte
Så vidt jeg ved, er der forsket mest i kunstige sødemidler til voksne og man har her lavet forsøg på dyr, som viser at indtag af kunstige sødemidler i meget stor mængde kan være kræft-fremkaldende.
Det er også sådan, at der er visse retningslinier og regler der skal følges, når man f.eks. producerer babymad til børn. I følge et EU-direktiv er det således forbudt at bruge kunstige sødemidler i produkter til børn under 3 år. Så vidt jeg ved, at årsagen ikke at sødemidlerne i sig selv udgør en sundhedsfare, det handler mere om at at sikre, at maden indeholder energi nok og at energien ikke sikres på grund af et højt sukkerindhold (kunstigt eller ej) ...
Det bliver mere og mere almindeligt at bruge sødemiddel fremfor sukker i madvarer, det er trendy at købe light produkter og det handler om at vi gerne vil holde den slanke linje - vi vil ikke blive for tykke. Men børn har brug for fedt, så man skal ikke give små børn produkter med lavt fedt og kalorieindhold generelt ...
Derudover tænker jeg også at børns kostvaner dannes ud fra det de tilbydes fra de er ganske små og årene frem. Børn får dårlige kostvaner som voksne, hvis vi giver dem meget søde fødevarer fra de er ganske små. Selvom børn er vant til det søde, modermælken er f.eks. meget sød, så er det ikke ensbetydende med at de skal blive hængende i den søde retning. Den søde smag, lysten til det søde, forsvinder ikke, den vil hele tiden være der, men derfor kan man godt udfordre børns smag og give dem alle andre smagsoplevelser - det sure, det bitre, det stærke, det milde osv.
Man skal huske på at børn smager helt anderledes end vi voksne gør, deres smagsløg er nye og ubrugte, de er ikke bedøvet af kaffe eller andet. Små børn smager derfor meget mere nuancerne end vi andre ofte gør og maden behøver ikke være sødet eller krydret særlig meget, så kan barnet tydeligt smage forskel. Derfor er det normalt heller ikke nødvendigt at bruge vanille eller anden form for essens i barnets mad, hvis man varierer barnets indtag generelt og bruger forskelle former for frugt og bær i yoghurten, som du allerede gør,- så vil der normalt være masser af smagsstimulation for barnet at forholde sig til ...
Så, hvad når vi frem til ... tja, i princippet må du godt give din dreng lidt sødemidler og bruge vanille i frugtsalaten - men jeg synes det skal gælde, når du laver noget, hvor I spiser det samme. Så er årsagen til at han får det, at I spiser samme mad og det er sådan det laves. Men generelt bør han ikke få for meget af sødemidler og essens og laver du retter kun til ham, så bør du ikke tilsætte ekstra sødemiddel, vanilleessens eller andet. Han har bedst af at få variation ved netop at skifte mellem de forskellige fødevarer du bruger til retten og han behøver faktisk hverken sødemidler eller essens....
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske