Svar: Bad og svømning
12. maj 2009
Alder:
15 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det lyder som om at det har sat sig nogle spor, at din datter var ude for en skoldningsulykke, da hun var 7 måneder gammel. Det sidder på en eller anden måde dybt i hende og der er her en naturlig sammenhæng mellem ulykken og hendes angst for vand/karbad den dag i dag :o(
Det lyder som en god idé at du forsøger at tage hende med i bruseren, det lyder som om at hun falder lidt mere til ro og tager badet lidt mere afslappet, når hun kan sidde på din arm. Når hun bliver mere tryg ved dette, så vil hun måske også føle sig mere tryg ved at gå i karbad sammen med dig ...
At starte ud med en svømmehal er nok lige voldsomt nok for din datter. Det er rigtigt at hun vil kunne se de andre børn og se at de hygger sig osv. Men lydende vil i en svømmehal virke meget voldsomt. Hvin, gråd, snak osv. bliver meget højt og rungende i en svømmehal og nogle børn reagerer voldsomt på dette. Hvordan din datter vil have det er svært at vide.
Det skal naturligvis forsøges - det synes jeg du har ret i, men måske kunne du prøve med et karbad i første omgang. Kender I mon nogen som har et badekar? Dine forældre eller andre, hvor du kunne prøve at gå i bad sammen med din datter - netop for at give hende oplevelsen af at være sænket ned i vand sammen med dig - uden at der er larm og støj omkring jer. Går det så godt, så kunne du efterfølgende forsøge dig med svømmehallen ...
Fortsat held og lykke, håber det lykkes :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske