Svar: Sanser og træning
12. maj 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Roomana
Det er rigtig dejligt at din datter er begyndt at gå omkring og du har fuldstændig ret i at det tager tid, at lære at gå. Der er mange faser barnet skal igennem og nogle børn er meget hurtige til det, andre børn skal have lidt mere tid - og det er helt normalt. Din datter lyder til at være helt alderssvarende ud fra det du fortæller :o)
Faserne, når børn skal lære at gå er som følger:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Ud fra det du fortæller, så lyder det som om at din datter er omkring 5 fase, hun går forsigtigt, prøver sig frem, tager enkelte skridt, men har stadig behov for lidt støtte - og ikke mindst det sidste mod, for at begynde at gå helt selvstændigt. Men hun er godt igang - det er rigtig fint.
Med hensyn til steder, hvor du kan gå eller finde inspiration til motorisk udvikling, så er der flere muligheder. Det er normalt fysioterapeuter eller ergoterapeuter der vejleder i børns motorik og i de fleste kommuner (og også hvor du bor) er der mulighed for at gå til noget babygymnastik med sit barn.
Du kan kontakte din sundhedsplejerske og høre, hvad muligheder der er lige præcis i dit nærområde, men da du bor i Københavsområdet, er der rigtig mange muligheder, også hvis du vil tage lidt rundt ...
De lokale idrætsforeninger har nogle gange mor-barn-hold. Man kan ofte også gå via LOF eller AOF og så er der naturligvis også private ergoterapeut eller fysioterapeuter, som tilbyder gymnastik for børn. Du kan også gå til "Forældre/barn-rytmik" i musikskolen, her skal din datter være 1½ år - men det passer også fint med start til august, når din datter er 15 måneder nu ...
Du kan også gå til svømning med hende - der findes forskellige former for hold, hvor du er med hende i vandet. Det er rigtig godt for balancen at svømme og i det hele taget lege i vand og hun får i en svømmehal brugt rigtig mange af sine sanser.
Du kan låne eller købe bøger om børn og motorik. F.eks. bøger som "leg med dit barn" eller "ej sikke leg".
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske