Svar: Søvn om dagen for dreng på 19 uger
12. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Du har meget ret i at der lige nu sker en stor udvikling med din dreng og netop i 3-4 månedersalderen begynder mange børn at sove mindre om dagen. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Din dreng sover rigtig godt og også længe om natten. Hans nattesøvn er på mellem 10-11 timer og det er super godt - om dagen vil han så have behov for at sove 3 mindre lure. Det betyder også at hvis han sover 2 timer om formiddagen, så vil han måske kun sove en middagslur og en sen eftermiddagslur på hver 1 time, måske lidt mere - de lidt længere lure om dagen kan du ikke forvente lige nu.
Prøv derfor at lade være med at fokusere på hvor længe han sover, mere at det er vigtigt at han sover og så tænk at mindst en af lurene om dagen gerne må være en lidt længere lur - det betyder ikke så meget om det er formiddagsluren eller middagsluren der er den lange du, det vigtigste er at det lige nu fungerer for jer, at I forsøger at få lidt rytme på dagen.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, når han begynder at få mere skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, præcis som du allerede forsøger. På den måde vil han med tiden lære at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hans tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at han bliver ældre, så sover han også anderledes om dagen, han bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
Vær opmærksom på ikke at putte ham for tidligt. Han må gerne være vågen og aktiv imellem sine lure og han skal stimuleres både mentalt og fysisk. Det er vigtigt at du tumler med ham, hjælper ham med at bruge sig selv, han skal behandles som en lille baby og ikke længere som et spædbarn. Pas derfor på ikke at fokusere for meget på ro og hjælp til at sove, men prøv at fokusere på aktivitet og vågenperiode ... Og når han så er træt og du er sikker på at det er sengetid, så er det naturligvis vigtigt at du skærmer ham og hjælper ham til både fysisk og mental ro, hjælper ham med at lukke verden ude og overgive sig til søvnen.
Jeg er ikke helt klar over hvor meget du ammer og hvor meget du giver flaske, men en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes/flaske
Formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur, tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18-19: Grøntsagsmos, f.eks. af kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 19.30 Tidspunktet afhænger igen af hvor sent den 3 lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Har måske behov for amning/flaske her
Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Så der er ingen tvivl om at den udvikling din dreng lige nu går igennem også spiller ind. Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, i hvert fald er det ofte rart at få at vide, at ens barn er igang med en sund og normal udvikling :o)
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske